Sektionschef inom myndighet

Trelleborgs kommun, Socialförvaltningen, Enhet Myndighet / Sjukvårdschefsjobb / Trelleborg
2025-06-19


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Trelleborg, Vellinge, Svedala, Skurup, Malmö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trelleborgs kommun, Socialförvaltningen, Enhet Myndighet i Trelleborg

I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva.
Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt.

Välkommen att ta plats på resan!

Socialförvaltningens uppdrag är att arbeta med socialtjänsten och tillhandahålla stöd, för att alla i kommunen ska känna sig trygga och ha samma möjlighet i livet. Vi vill att alla ska kunna vara aktiva och delaktiga i samhället. Med fokus på respekt för individens rätt att bestämma över sitt eget liv, ansvarar vi för tre viktiga områden: vård och omsorg, stöd för personer med funktionsnedsättning, samt hjälp till individer och familjer. Vårt mål är att alla ska få det stöd och den omsorg de behöver.

Arbetsplatsen
Den nya avdelningen Förebyggande, hälsa och omsorg inom socialförvaltningen kommer vara uppdelad i fyra enheter, myndighetsenhet, sjuksköterskeenhet, rehabenhet, samt öppen verksamhet.

Till myndighetsenheten söker vi nu två sektionschefer som kommer att vara ansvariga för två sektioner. Enheten består av 25 handläggare som handlägger ärenden inom SoL, LSS och Färdtjänst. Den närmsta chefen är Enhetschef och som sektionschef hos oss är du förstalinjens chef för handläggare med begränsat beslutsmandat.

Vad vi kan erbjuda dig

- Möjligheter att påverka utvecklingen av enheten
- Bästa kollegorna
- Omväxlande arbete
- Kompetensutveckling
- Kommunövergripande förmåner

Arbetsuppgifter
I rollen som sektionschef har du ett operativt ledningsansvar med fokus på kvalitet, medarbetarskap och utveckling. Ditt uppdrag omfattar:

- Att leda och utveckla sektionens arbete i linje med avdelningens mål och visioner
- Personal- och arbetsmiljöansvar inklusive systematiskt arbetsmiljöarbete, arbetsrättsliga frågor och kompetensförsörjning
- Att coacha och stötta medarbetare i det dagliga arbetet, särskilt i komplexa ärenden
- Att bidra till struktur, kvalitetssäkring och effektiva arbetssätt
- Att samverka internt och externt, samt driva förändrings- och utvecklingsarbete inom myndighetsområdet
- Att säkerställa ett gott samarbete med övriga chefer och stödfunktioner

Sektionschefen är första linjens chef och leder det operativa arbetet utifrån sektionens mål. Det direkta budgetansvaret ligger hos myndighetschef, vilket ställer krav på att du har mycket god samarbetsförmåga och en tydlig förståelse för ekonomistyrning. Du behöver kunna navigera i ett ledarskap där du inte själv har det direkt beslutande mandatet i budgetfrågan men ändå förväntas ta ett aktivt ansvar för att verksamheten bedrivs inom givna ekonomiska ramar.

Du arbetar nära medarbetare och det förväntas en mycket hög grad av fysisk tillgänglighet för att kunna bidrar till att skapa en hållbar och lärande organisation.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Socionomexamen
- Minst tre års erfarenhet av att ha haft ett formellt ansvar i operativ ledning, handledning och kvalificerad handläggning inom LSS och/eller SoL
- Gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet
- Dokumenterad erfarenhet av att leda i förändring och driva verksamhetsutveckling
- God kännedom om aktuell lagstiftning inom socialrätten
- Förmåga att arbeta strategiskt och operativt samt att fatta välgrundade beslut
- Mycket stor erfarenhet av att utveckla digitala verktyg
- Lång erfarenhet av implementering av Life Care och IBIC på myndighet
- Utbildning i och erfarenhet av förändringsledning är ett krav

Personliga egenskaper som vi eftersöker:

- Du har ett tryggt och tillitsfullt ledarskap
- Du är tydlig, kommunikativ och prestigelös
- Du har lätt för att skapa struktur, engagemang och samverkan
- Du har god analytisk förmåga och ett lösningsfokuserat förhållningssätt
- Du ser helheten och arbetar för organisationens bästa

Vi ser fram emot din ansökan!

Löpande urval och intervjuer kan komma att ske under ansökningsperioden.

Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket

Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/217".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trelleborgs kommun (org.nr 212000-1199)

Arbetsplats
Trelleborgs kommun, Socialförvaltningen, Enhet Myndighet

Kontakt
Maria Lovén Gärling
0410-734383

Jobbnummer
9397109

Prenumerera på jobb från Trelleborgs kommun, Socialförvaltningen, Enhet Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trelleborgs kommun, Socialförvaltningen, Enhet Myndighet: