Samtalsbehandlare till beroendemottagningen Vägen
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Kuratorjobb / Eskilstuna
2020-11-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Samtalsbehandlare till beroendemottagningen Vägen " (publicerad 2022-04-27) ⬅️
Visa alla kuratorjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna Vill du hjälpa personer till nykterhet och drogfrihet? Där du får stödja klienter och deras anhöriga? Nu söker vi en ny kollega till ett föräldravikariat, läs mer om tjänsten nedan.
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat/framstående socialt arbete. Förvaltningen innehåller både myndighetsutövning och behandlande och stödjande insatser för barn och ungdomar och deras familjer samt för vuxna.
På Resursenheten stöd och behandling arbetar ca 25 av våra medarbetare. Under enheten ingår de tre verksamheterna Beroendemottagningen Vägen, Beroendecentrum Ung och Vägvalet.
Vägen är en kommunal verksamhet som riktar sig till invånare över 18 år och som bor i Eskilstuna kommun. Vi erbjuder samtalsbehandling för personer som upplever att de har problem med alkohol, narkotika och/eller spel om pengar, som önskar att göra en förändring. Vi jobbar även med anhörigstöd. Personer som kommer till oss söker antingen på egen hand eller via bistånd från socialsekreterare.
Publiceringsdatum2020-11-25ArbetsuppgifterSom samtalsbehandlare hos oss har du samtal med våra klienter utifrån evidensbaserade metoder. Du arbetar i huvudsak självständigt men kan också jobba tillsammans med kollegor, till exempel när ni har gruppsamtal. Att samverka med dina kollegor och att lära av varandra är viktigt för oss, därför jobbar vi även med kollegial handledning.
Förutom samtalsbehandling kommer du att dokumentera i VIVA som är vårt dokumentationsverktyg, utifrån individuella genomförandeplaner. Du arbetar med kartläggning och uppföljning med stöd av ASI-intervjuer och skriver eventuella utlåtanden för att kunna remittera brukare till andra stödfunktioner.
I rollen ingår det även att arbeta med anhörigstöd och med klienter som är spelberoende. Vi har även ett tätt samarbete med Region Sörmland via Beroendecentrum, kring spelberoendebehandlingen.
Hos oss arbetar idag tio samtalsbehandlare och en teamledare som till viss del även arbetar som samtalsbehandlare. Vi erbjuder kollegialt stöd och en nära ledning. Vi på enheten är också väldigt öppna för nytänkande och det är väldigt fritt att kunna framföra sina idéer. Det är också en stabil arbetsgrupp som arbetar med aktivt medarbetarskap.
För dig som är intresserad finns det möjlighet att vara med och föreläsa och informera om vårt viktiga uppdrag vid till exempel Mälardalens högskola eller vårdcentraler.
KvalifikationerVi söker dig som har en kandidatexamen som socionom eller beteendevetare, eller en annan examen som vi bedömer som likvärdig. Du som söker behöver ha antingen några års erfarenhet av samtalsbehandling, eller erfarenhet av målgruppen 18 år och uppåt gällande missbruk eller samsjuklighet. Du ska även ha dokumentationsvana.
Det är meriterande om du har erfarenhet från något av följande:
• KBT orienteringskurs
• KBT steg 1
• CRA
• MI
• HAP
• ÅP
• ASI
• Spelbehandling
• Anhörigstöd (CRAFT/familjebehandling)
Det är även meriterande om du som söker har B-körkort, då vi gör informationsbesök på olika behandlingshem.
För att trivas i rollen som samtalsbehandlare behöver du vara en person som är stabil och trygg i dig själv. Du har lätt för att förstå andra människors känslor men har alltid ett professionellt förhållningssätt. Du har ett positivt bemötande och ser möjligheter även i problem. Andra framgångsfaktorer är att kunna vara uthållig och arbeta motiverande. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra och att du är relationsskapande.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. 8-17 med flextid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse., upphör: Ett vikariat till och med januari 2022.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-12-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagEskilstuna kommun, Socialförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "6275".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)
Arbetsplats Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen
Jobbnummer 5462004
Observera att sista ansökningsdag har passerat.