Samordnartjänst dagtid till Familjehuset i Alvesta
V o B Syd AB / Socialsekreterarjobb / Alvesta
2024-11-26
Visa alla socialsekreterarjobb i Alvesta,
Växjö,
Hylte,
Uppvidinge,
Ljungby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos V o B Syd AB i Alvesta,
Växjö,
Kristianstad,
Hörby,
Lund eller i
hela Sverige Vill du arbeta som Samordnare på HVB med barn och familjer?
VoB Syd är ett offentligägt företag som tillhandahåller tjänster inom socialtjänstens område. Bolaget drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte. VoB står för Vård och behandling och driver behandlingshem, utredningshem, stödboenden samt jour- och familjehemsverksamhet. Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SoL och LVU). Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015.
VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Utgångspunkten för de anställdas genomförande av uppdrag och arbetsuppgifter är formulerade i VoB:s värdegrund. Våra värdeord är struktur, flexibilitet och professionalitet. Under mottot frihet under ansvar löser medarbetarna sina uppgifter med stora möjligheter att genomföra arbetet på det sätt som de bedömer vara bäst. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens.
Vi söker nu efter en person för arbete i rollen som samordnare på dagtid till Familjehuset i Alvesta. Familjehuset som är ett akut, utrednings- och behandlingshem för barn och familjer erbjuder kvalificerat utrednings- och behandlingsarbete liksom genomför observationer och kortare stödinsatser. Utredningarna kan genomföras under 4 - 12 veckor och ges i heldygnsvård eller i lägenhetsboende, beroende på uppdrag och skyddsbehov. Behandlings- och utredningsarbetet vilar på miljöterapeutisk grund och utgår från grundprinciperna enligt BBIC och målet för verksamheten är att barnets behov och rättigheter ska stå i centrum, både under och efter placeringen. Behandlingen fokuserar på beteendemässig förändring utifrån genomförandeplan där delmål, mål, insats och tidsram formuleras och görs mätbara. Allt arbete utgår i från evidensbaserade metoder och vi utvärderar behandlingseffekten regelbundet genom olika former av självskattningar.
Vår verksamhet är ett av de första HVB-hemmen i landet som är certifierade i enlighet med kraven för standarden som specifikt avser HVB (SS 41000).
Som medarbetare hos oss erbjuds du, utöver stor delaktighet och möjlighet till arbete enligt principen "frihet under ansvar", kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård.
Vi eftersöker nu en engagerad, professionell kollega, som i sin roll som samordnare med ett starkt utvecklingsdriv som tillsammans med övriga på Familjehuset vill arbeta för att barn och familjer får den bästa vården.
Publiceringsdatum2024-11-26ArbetsuppgifterSom samordnare har du ett dagligt övergripande samordningsansvar för att samordna insatserna utifrån socialtjänstens uppdrag. Du har övergripande ansvar för klientarbetet i vardagen och för samverkan med socialtjänst, andra myndigheter, skola, gode män samt övriga i klientens nätverk. Rollen som samordnare innebär därför även att hantera information som inkommer från uppdragsgivare.
Du arbetar aktivt med att upprätthålla och utveckla strukturen i verksamheten. Det innebär att ha den övergripande bilden av planering för samtliga ärende och att arbetsleda, fördela och delegera arbetsuppgifter till behandlare/utredarna även gällande praktiska uppgifter och sysslor.
Samordnaren är vidare huvudansvarig för slutgiltig skriftlig sammanställning och dokumentation i form av utlåtande och slutrapporter. Tillsammans med övriga kontaktpersoner och kollegor tolkar och analyserar du den information som har framkommit och gör en slutgiltig bedömning och rekommendation som är evidensbaserad och korrekt.
Du följer kontinuerligt upp utredarnas arbete i varje ärende så att detta genomförs på ett kvalitativt och tillfredställande sätt.
KvalifikationerDu som söker är socionom, har erfarenhet av socialt arbete, gärna som barnutredare, och har en god administrativ förmåga. Det är en förutsättning att du har goda kunskaper i lagstiftningen inom området samt om dokumentation, journalföring och BBIC.
Du har hög integritet och god förmåga att samarbeta både internt samt externt med socialtjänst och andra samarbetsparter. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningar är klara för berörda liksom löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är trygg och stabil, har självinsikt och är ödmjuk och prestigelös. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och är därmed flexibel.
Att tillse att god kvalitet upprätthålls och se till verksamhetens behov är naturligt för dig. Du är strukturerad, planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp mål och håller deadlines. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda eller samordna arbetsgrupper och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänst med myndighetskontakt. Kunskaper avseende teorier kring anknytning, systemteori liksom psykodynamisk teori är önskvärt och gärna inom neuropsykiatri. Har du erfarenhet av arbetsledning eller av en samordnande funktion är det meriterande.
ÖVRIGT
Kollektivavtal: AB/HÖK vård och omsorg.
Arbetstiden i VoB är rökfri och du behöver ha B-körkort och körvana. Inför en anställning inhämtas ett utdrag från misstanke- och belastningsregistret.
Ersättning Månadslön Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1326865".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare V o B Syd AB (org.nr 556650-4204),
http://www.vob.se Arbetsplats VoB Syd AB, Familjehuset i Alvesta
Kontakt Carola Karlsson, Enhetschef
carola.karlsson@vob.se 0472-19 219 Jobbnummer 9030353