Samordnare till utställningsenheten, Stockholm
Statens Maritima Museer / Chefsjobb / Stockholm
2019-02-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Samordnare till utställningsenheten, Stockholm" (publicerad 2019-08-02) ⬅️
Visa alla chefsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Maritima Museer i Stockholm,
Gävle,
Karlskrona eller i
hela Sverige Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet samt Järnvägsmuseet.
Om oss
Rollen som samordnare till utställningsenheten tillhör avdelningen Form och Innehåll. Utställningsenheten ansvarar för underhåll, förnyelse, formgivning, och produktion av utställningar för samtliga myndighetens museer i Stockholm, Karlskrona och Gävle, varav resor kan förekomma i tjänsten. Vi söker dig som vill bli en del av vårt team i en processorienterad övergripande roll, där du ges stort eget ansvar och blir en länk i enhetens samarbete med hela myndigheten.
Publiceringsdatum2019-02-19Om tjänstenI rollen som samordnare är du det givna processtödet till såväl enhetschef som till våra projektledare för utställningar. Med fokus på ekonomiuppföljning och redovisning, är du den som håller ihop, planerar, leder, följer upp och styr administrativa processer på ett övergripande plan inom enheten. Inom SMM planeras och genomförs många komplexa produktioner parallellt och i ditt ansvar ligger att finnas som stöd för projektens ekonomier. Du räknar fram nyckeltal samt samordnar och säkerställer en tydlig intern kommunikation gentemot de som är involverade i projekten. Detta med fokus på att genomföra ett effektivt och professionellt produktionsarbete. Samordnaren säkerställer att vi har en väl fungerande process för våra utställningsprojekt och bidrar till att utveckla metoder och arbetssätt för att på bästa sätt möta verksamhetens behov och leverera hög kvalitet. I ditt stöd till enhetschefen ingår samordning och planering av årligt återkommande ekonomiska och administrativa delar, t.ex. årsredovisning mm. Läs mer om tjänsten på vår hemsida.
BakgrundDu ska ha en eftergymnasial och/eller högre utbildning inom företagsekonomi med inriktning på kultur- och/eller evenemangsproduktion. Vi ser det som meriterande om du även har utbildning inom juridik eller projektledning. Du ska ha några års arbetslivserfarenhet av arbete som samordnare för större utställningsprojekt och har tidigare arbetat med liknande arbetsuppgifter inom kultur- eller evenemangssektorn. Då rollen innebär att hålla samman flera komplexa utställningsprojekt parallellt ställer detta höga krav på din strukturella och administrativa förmåga. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av digitala administrativa verktyg, dels övergripande uppföljningsverktyg, dels projektspecifika verktyg. Även kännedom och förståelse om komplexiteten kring digitala teknik inom utställningsverksamheten ses som meriterande, samt ett stort nätverk inom kultursektorn.
Dina egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Du är noggrann, självständig och drivande och tycker om en varierad arbetsdag med arbetsuppgifter som berör flera arenor. Då det är många medarbetare involverade i projekten, krävs det att du har ett strukturerat arbetssätt och hög organisatorisk förmåga. Då du lätt skapar dig en överblick av enhetens hela verksamhetsområde, har du även god förmåga att prioritera i ditt arbete och lägga dina insatser där det bäst behövs. Du är handlingskraftig och kan fatta beslut för att komma framåt i arbetet. Din frågvishet är en stor styrka hos dig, då den gör att du har möjlighet att förutse det oförutsedda och vara beredd på att fånga upp synpunkter innan de blir för stora. Du är en mycket god kommunikatör som är tydlig och lyhörd och väljer att se lösningar istället för problem, vilket visat sig i många goda samarbeten genom åren. Då vi arbetar i en matrisorganisation behöver din känsla för service vara mycket hög och du lämnar god kvalitet även vid arbete i högt tempo.
Anställning
Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Stockholm.
ErsättningMånadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
KontaktTove Frambäck, chef Utställningsenheten: 08-519 549 69
Facklig kontaktMikael Gustafsson, ST: 08-519 548 98
Eva Asplund, SACO: 08- 519 548 25
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast 24 februari genom att registrera dig via länken till vår hemsida. Första intervjuer planeras att hållas 11-12 mars i Stockholm.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-02-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Maritima Museer
AdressStatens Maritima Museer
Box 27131
10252 Stockholm
KontorsadressGalärvarvsvägen 14
11521 Stockholm
Jobbnummer 4621082
Observera att sista ansökningsdag har passerat.