Samordnare till områdeskansliet i Polisområde Blekinge nordöstra Skåne
Polismyndigheten Blekinge län / Administratörsjobb / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Karlskrona,
Ronneby,
Torsås,
Karlshamn,
Emmaboda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten Blekinge län i Karlskrona Är du redo för en större uppgift? Till vårt kansli i polisområde Blekinge nordöstra Skåne söker vi nu en samordnare för den externa serviceverksamheten.
Polisområde Blekinge nordöstra Skåne är indelat i fyra lokalpolisområden: Hässleholm, Karlshamn, Karlskrona och Kristianstad. Det geografiska området omfattar 10 kommuner. På polisområdesnivå finns en utredningssektion, en utredningsjoursektion samt ett polisområdeskansli. Polisområdet har sitt huvudsäte i Kristianstad.
Polisområdets kansli består idag av 15 medarbetare och leds av kanslichefen. Områdeskansliets uppdrag är bland annat att stödja enhetschefen med planerings- och uppföljningsprocessen samt samordna, utveckla och driva frågor kopplat till utredningsprocessen, serviceprocessen och det brottsförebyggande arbetet. Områdeskansliet jobbar även med ärendeberedning, samordning av yttranden och remissvar samt olika utredningar som berör hela polisområdet. Andra arbetsuppgifter som vi handhar är utbildningsplanering, aspirantsamordning, resursplanering, beredskapsplanering, verksamhetsuppföljning och hantering av inkorgen för polisområdet.
Publiceringsdatum2024-04-12Dina arbetsuppgifterDu kommer att ha ditt huvudsakliga arbetsområde inom samordning av den externa serviceverksamheten vilket innefattar delar av Polismyndighetens strategiska arbete med medborgarmötet så som verksamheten i Polismyndighetens receptioner där bland annat hittegods, nationella identitetskort, pass och kvalitativ och tidig bevissäkring ingår. Du kommer dels arbeta på strategisk nivå med ett övergripande perspektiv där du bland annat bereder frågor till ledningen men också på lokal nivå för att mer aktivt stödja chefer och medarbetare i arbetet med att utveckla serviceprocessen. Arbetet innebär kontinuerlig samverkan med andra polisområden och regionala enheter. I rollen ingår ett nära samarbete med flera olika funktioner/delar av verksamheten inom myndigheten.
Omhänderta strategier, beslut och riktlinjer i ett helhetsperspektiv genom analys, implementering av uppsatta mål och uppföljning.
Leda och samordna arbetet med den externa servicen i polisområdet, sammankalla lokala forum i polisområdet samt delta i utvecklingsarbetet inom verksamhetsområdet på regional nivå genom det regionala nätverket för servicesamordnare.
Handlägga samråd och delningar som främst berör den externa servicen men även andra delar av polisområdets verksamhet.
Andra arbetsuppgifter som åligger kansliet, bland annat att hantera inkorg, skriva protokoll vid olika typer av möten, bereda beslutsunderlag, samordning av polisområdesgemensamma frågor etc.
Vid behov kommer du även vara föredragande i polisområdets ledningsgrupp
På områdeskansliet har vi ett nära samarbete med varandra vilket bland annat innebär att vi stödjer varandra i våra arbetsuppgifter både i vardagen och vid ledigheter.
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som är/har:
Polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman alternativt innehar akademisk utbildning eller erfarenhet som bedöms relevant.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du även har:
God kännedom om Polismyndighetens uppdrag, verksamhet och organisation
Erfarenhet av att arbeta som ledningsstöd eller på annat sätt erfarenhet av att arbeta nära ledningsfunktioner.
Erfarenhet av att självständigt driva egna projekt.
Personliga egenskaper
Då rollen innebär många kontaktytor kräver uppdraget god samarbetsförmåga och hög social kompetens och att du kan anpassa ditt arbetssätt efter situationen. Du behöver vara initiativrik, drivande och med en problemlösande attityd. Vidare ställer uppdraget krav på att du är strategisk, analytisk samt har en god förmåga att se och behålla ett helhetsperspektiv. Du kommer att verka som specialist på ditt område och representera verksamheten, därför ser vi att du behöver vara självgående, driven och ha god kommunikativ förmåga. Du känner dig bekväm med att ta fram underlag och presentera material inför grupp. Som person är du uthållig för att nå framgång i förändringsarbetet.
Resor kan förekomma både inom polisområdet men även inom regionen.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
KontaktHar du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Kanslichef Johanna Gustafsson
0733-48 33 84
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Linea Marklund
076-14 39 873
linea.marklund@polisen.se Fackliga företrädare
Polisförbundet, Per Elmberg, 010-562 03 43
ST, Jonas Olsson, 070-2853164
SACO-S region Syd, Carina Ivarsson, 070-148 73 00
Seko Polisen, Monica Veberg, 070-549 11 35
Övrig information
Anställning: Tillsvidareanställning som handläggare eller polisinspektör. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Arbetsort: Kristianstad eller Karlskrona alternativt annan ort inom polisområdet efter överenskommelse.
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Efter överenskommelse.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller mejla ansökan till ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/ Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
www.polisen.seVarmt välkommen med din ansökan!
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten Blekinge län
Jobbnummer 8608193
Observera att sista ansökningsdag har passerat.