Sakkunnig inom personlig skyddsutrustning
Arbetsmiljöverket / Administratörsjobb / Solna
2025-07-07
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket i Solna,
Stockholm,
Örebro,
Falun,
Växjö eller i
hela Sverige På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
Vi söker en sakkunnig handläggare inom området personlig skyddsutrustning till enheten för användarregler. Du kommer att arbeta tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Enheten arbetar främst med regler och frågor kopplade till användning av olika typer av arbetsutrustning (som lyftanordningar och maskiner), byggnads- och anläggningsarbete, berg- och gruvarbete, transport och fysikaliska faktorer (som exponering av vibrationer och buller).
Som sakkunnig har du omväxlande arbetsuppgifter inom enhetens specialområden men också hela arbetsmiljöområdet. Mycket av arbetet bedrivs i projektform och i samarbete med andra avdelningar inom Arbetsmiljöverket. Arbetet är dock i stort självständigt, utåtriktat och kan innebära ett fåtal resor nationellt och internationellt. Arbetsuppgifterna kan komma att variera över tiden beroende på aktuell fokusering inom avdelningen, men innebär alltid att så långt som möjligt ta till vara på din kompetens.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Delta i föreskriftsarbete och utredningar.
• Svara på frågor om arbetsmiljöreglerna inom sakområdet.
• Utarbeta vägledande material.
• Omvärldsbevakning.
• Bidra med yttranden i överklagningsärenden.
• Besvara remisser.
• Vara ett stöd för arbetsmiljöinspektörer.
• Delta i och leda projekt.
• Medverka i utbildningar.
• Samverka med arbetsmarknadens parter, ackrediterade organ, andra myndigheter och intressenter.
• Delta i internationellt standardiseringsarbete och EU-arbete.
Publiceringsdatum2025-07-07BakgrundRollen kräver att du har:
• Högskoleutbildning med teknisk alternativt juridisk inriktning om minst 180 hp (120 hp gamla) eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Flerårig erfarenhet av arbetsmiljöarbete med fokus på användning av personlig skyddsutrustning (PPE), exempelvis från industrin, byggsektorn, utbildningsföretag eller branschorganisation.
• Erfarenhet av att kommunicera i olika sammanhang och vana att prata inför grupper.
• Grundläggande IT-vana.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
Det är meriterande om du har:
• Kunskap inom användning av personlig fallskyddsutrustning eller andningsskydd.
• Erfarenhet av arbete med anmält organ för (PPE).
• Erfarenhet av standardiseringsarbete.
• Erfarenhet av myndighetsarbete.
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har en god problemlösningsförmåga och ett lösningsorienterat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och kan arbeta konstruktivt även under stress. Du tar initiativ till att utveckla nya relationer samt delar information och expertis för att uppnå teamresultat. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna eller på annan ort där Arbetsmiljöverket har kontor. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. Intervjuer sker från vecka 35.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 7 augusti 2025!
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Arbetsmiljöverket (org.nr 202100-2148),
https://www.av.se/ Arbetsplats Arbetsmiljöverket
Kontakt Rekryteringspartner
Nina Leikman
nina.leikman@av.se Jobbnummer 9420944