Säkerhetsrådgivare till Statens servicecenter, Stockholm

Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bl.a. informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering, skydd av person, lokaler och egendom. Avdelningen består av två enheter; enheten för operativ säkerhet och enheten för strategisk säkerhet.

Säkerhetsrådgivaren tillhör enheten för operativ säkerhet som ansvarar för styrning, stöd och råd inom personsäkerheten och skyddet av lokaler och byggnader. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina arbetskamrater får vara med och påverka utformningen av enheten. Du får en chef som är en del av teamet i det operativa arbetet och som tycker att tydlighet och transparens är ett måste för att driva verksamheten framåt. Du kommer till stor del styra, planera och utföra dina uppdrag självständigt vilket medför stor frihet men även ett stort ansvar för tilldelade arbetsuppgifter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som säkerhetsrådgivare är du vår expert inom personsäkerhetsfrågor och ingår i ett team om 6 säkerhetsrådgivare och 5 säkerhetsspecialister. Du kommer ha fokus på det förbyggande arbetet inom arbetsmiljöfrågor med inriktning hot, våld, trakasserier och kränkningar och som stöd till chefer och medarbetare vid oönskade händelser. Inom incidenthanteringen arbetar du med orsaksanalyser av incidenter, statistik och rapporter. I arbetsuppgifterna ingår att följa den styrning som finns inom säkerhetsområdet. Du kommer också ta fram och hålla utbildningar, ta fram checklistor och rutiner. Omvärldsbevakning och risk- och hotbildsanalyser ingår i arbetet och att stötta chefer och medarbetare i allmänna frågor om personsäkerhet. Vid händelser som medför hotbilder mot våra medarbetare är det du som tar fram lämpliga skyddsåtgärder. Du stödjer vid behov med polisanmälan och vid rättegångar. I tjänsten ingår även beredskap, vilket innebär att du utanför ordinarie arbetstid ska stå till arbetsgivarens förfogande vid en allvarligare händelse. Beredskapen är schemalagd och kommer att delas på tio personer.

Publiceringsdatum
2019-12-06

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning med lämplig inriktning mot beskrivna arbetsuppgifter, alt. flerårig erfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer relevant
• Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete med rådgivning inom personsäkerhetsfrågor, hot, våld, kränkningar och trakasserier
• Minst 3 års vana av orsaksanalyser av incidenter, statistik och rapportsammanställningar
• Erfarenhet av att hålla utbildningar
• Erfarenhet av att utföra risk-, hot- och sårbarhetsanalyser
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Körkort B

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att hålla en hög servicenivå
• Ta egna initiativ och vana att arbeta både självständigt och i grupp
• Lätt för att skapa förtroende, vara trygg, ödmjuk och empatisk
• Ansvarskännande, har en hög personlig mognad och ett gott omdöme
• Vara bekväm med att tala inför grupp, hålla presentationer och utbildningar
• Ha en god strategisk förmåga och förmåga att snabbt sätta dig in i problemställningar och prioritera
• Vilja att dela med dig av kunskaper och erfarenheter och förmåga att lära av andra och ha vilja att utvecklas.

Dessutom är det meriterande om du har:
• Kunskap om olika bemötandetekniker, t.ex. lågaffektivt bemötande
• Erfarenhet av att jobba med motsvarande uppgifter inom offentlig sektor
• Erfarenhet av arbete med statstjänstemannarollen och det statliga värdegrundsarbetet
• Kompetens inom området otillåten påverkan av myndighetspersoner.

Övrig information
Anställningen är heltid och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Resor förekommer i jobbet.

Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan med personligt brev och CV senast 6 januari 2020. Urval sker löpande och intervjuer kommer att hållas 16 och 17 januari. Vi ber dig att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
4990951

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: