Registrator till rättsenheten

Ekobrottsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm, Uppsala, Örebro, Linköping, Sundsvall eller i hela Sverige

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Rättsenheten på Ekobrottsmyndigheten stödjer myndigheten i rättsliga frågor och ansvarar för att säkerställa kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet i myndighetens rättsliga verksamhet. Enheten arbetar aktivt bland annat med implementering av ny lagstiftning och bevakar rättsutvecklingen för att identifiera relevanta ärenden att driva för praxisbildning. Vi tar även fram promemorior, handböcker, metodstöd samt håller seminarier, utbildningar och medverkar till andra kompetenshöjande insatser inom myndighetens operativa verksamhet. Vid rättsenheten finns funktioner för rättsliga frågor, internationella frågor, strategiska redovisnings- och revisionsfrågor, dokumentation och arkiv samt registratur. Enheten ansvarar för remisser och yttranden och frågor som rör sekretess och personuppgiftsbehandling. Vi har en nära samverkan med andra myndigheter med angränsande uppdrag. Rättsenheten består för närvarande av cirka 15 personer.

Vi söker nu en registrator till rättsenheten.

Publiceringsdatum
2019-03-25

Dina arbetsuppgifter
Som registrator kommer du att arbeta med registrering av handlingar i det administrativa diariet och besvara telefonförfrågningar från allmänheten. I arbetet ingår även att samarbeta med myndighetens arkivfunktion, främst i diarieförings- och arkivfrågor. Du deltar aktivt i utvecklingsfrågor som rör det administrativa diariet både vad gäller frågor om handläggningsrutiner och systemets utformning. Vidare kommer du att bistå rättsenheten med diverse administrativa göromål såsom expediering, resebokningar, publicering av information på intranätet, uppdatera lagkommentarer o. dyl. samt ansvara för ordningen i huvudkontorets bibliotek. I rollen har du kontakter med andra medarbetare i myndigheten för att ge stöd i registratorsfrågor.

Du kommer också att medverka i enhetens övriga löpande verksamhet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som

har en utbildning inom adekvat område, t.ex. inom arkiv- eller informationsvetenskap, juridik eller registratur
har erfarenhet från diarieföring och administrativt arbete på myndighet
har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
har en god kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorns funktion och ansvar
har kunskap om offentlighets- och sekretesslagstiftning
har en mycket god datorvana i MS Office och kunskaper i dokument- och ärendehanteringssystem
har ett intresse av utvecklingsfrågor inom arkiv- och IT-området
Meriterande

kunskaper inom arkiv
erfarenhet av arbete vid brottsbekämpande myndighet
erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystemen Platina och Cåbra

Dina egenskaper
Arbetet förutsätter ett gott omdöme, att du är noggrann, stresstålig samt har initiativförmåga. Arbetet kräver också att du har en hög ansvars- och servicekänsla. Du kan arbeta självständigt samtidigt som det ställs krav på god samarbetsförmåga då du kommer arbeta nära huvudregistrator men också med övriga på rättsenheten. Som person är du intresserad av utvecklingsfrågor och du har en god analytiskt förmåga där du har lätt för att skapa dig en överblick och förstå sammanhang.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning med start snarast, enligt överenskommelse. Provanställning på 6 månader kan bli aktuellt. Ekobrottsmyndighetens huvudkontor är placerat på Kungsholmen i Stockholm.

Information om anställningen lämnas av rättschefen Eva Melander Tell tfn 010-562 90 03.

Fackliga företrädare är för SACO-S Jonas Svanfeldt 010-562 97 25, för ST Ylva Nilsson tfn 010-562 91 94 och för Polisförbundet Sofia Ask tfn 010-563 87 10.

Välkommen med din ansökan via "skicka din ansökan!" senast den 7 april 2019.

Varaktighet, arbetstid
Dag Enligt överenskommelse

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
noreply@ekobrottsmyndigheten.com

Företag
Ekobrottsmyndigheten

Adress
Ekobrottsmyndigheten
Box 22098
10422 Stockholm

Kontorsadress
Fleminggatan 14

Jobbnummer
4689422

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ekobrottsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekobrottsmyndigheten: