Registrator till Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten / Administratörsjobb / Solna
2025-05-07


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Solna, Stockholm, Ragunda, Östersund, Lund eller i hela Sverige

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Har du erfarenhet av arbete som registrator vid statlig myndighet och kunskaper i förvaltnings-, offentlighet- och sekretesslagstiftning. Då kan du möjlighet att använda och vidareutveckla din kompetens hos oss!

Vad ska du jobba med?
I rollen som registrator kommer dina arbetsuppgifter att omfatta:

• Öppning och avslutning av ärenden.
• Löpande diarieföring och genomföra kvalitetskontroller av ärendehanteringen.
• Bevakning och hantering av de digitala och analoga myndighetsbrevlådorna.
• Stöd och service till verksamheten och rådgivning i frågor kring ärendehantering.
• Kontakt med allmänheten och hantering av begäran och utlämnande av allmän handling.
• Arbetet innefattar även andra uppgifter inom registratorsfunktionen, såsom akthantering och arkivläggning av diarieförda handlingar.
• Som registrator kommer du att ingå i myndighetens signalskyddsorganisation och expeditionsbemanning.

Som registrator kan även sedvanliga arbetsuppgifter som administratör på myndigheten förekomma.

Vem söker vi?
Krav för anställningen:

• För uppdraget relevant utbildningsbakgrund.
• Erfarenhet av arbete som registrator vid statlig myndighet.
• Kunskaper i förvaltnings-, offentlighet- och sekretesslagstiftning.

Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:

Mycket stor vikt läggs vid:

• Goda kunskaper av arbete i ärendehanteringssystem.
• Goda kunskaper i MS Office, särskild MS Word.
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerade handlingar.
• Erfarenhet av att ingå i signalskyddsorganisation.
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt noggrann. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
• Baskunskaper i engelska i både tal och skrift.

Stor vikt läggs vid:

• Diplomerad registrator eller högskoleutbildning i ärendehantering.

Vad gör enheten?
Enheten för arkiv och registratur består av åtta medarbetare, sex i Solna och två i Östersund. Enheten ansvarar för myndighetens arkiv och registratur. Enheten utreder bevarande och gallring samt ansvarar för myndighetens redovisning av allmänna handlingar genom diarieföring, arkivredovisning inkluderande klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplan. Därtill ansvarar även enheten för arkivvården. På enheten finns både registratorer och arkivarier som arbetar tätt ihop även om de huvudsakliga ansvars- och arbetsuppgifterna skiljer sig åt.

Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten

Om anställningen
Du kommer att anställas som administratör med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker 2025-09-01 eller snarast enligt överenskommelse.

Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Britt-Marie Larson, telefon 010- 205 25 05.

Fackliga företrädare är för SACO Pi Zetterquist, telefon 010-205 22 95, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss

Publiceringsdatum
2025-05-07

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan till befattningen som registrator hos oss!

Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.

Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.

Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.

Ansök senast 2025-05-28 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 02330-2025-2.1.1

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Folkhälsomyndigheten (org.nr 202100-6545), http://www.folkhalsomyndigheten.se

Jobbnummer
9325999

Prenumerera på jobb från Folkhälsomyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Folkhälsomyndigheten: