Redovisningsgranskare
Trelleborgs kommun / Redovisningsekonomjobb / Trelleborg
2025-01-08
Visa alla redovisningsekonomjobb i Trelleborg,
Vellinge,
Svedala,
Skurup,
Malmö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trelleborgs kommun i Trelleborg I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva.
Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt.
Välkommen att ta plats på resan!
God man, förvaltare eller förmyndare kallas den person som hjälper den som själv har begränsade möjligheter att ta tillvara sina juridiska och ekonomiska rättigheter.
Den person som får hjälp kallas huvudman. En god man ska också arbeta för huvudmannens bästa i olika sammanhang samt se till så att huvudmannen får den vård och tillsyn som behövs. Uppdraget som god man är ett ideellt och personligt uppdrag, men den gode mannen har rätt till ett visst arvode.
Överförmyndaren ska finnas i varje kommun. Överförmyndarens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndaren utses av fullmäktige och kontrolleras av Länsstyrelsen.
Överförmyndarsektionen i Trelleborgs kommun är en tillsynsmyndighet som garanterar rättssäkerheten för de huvudmän som är beroende av stödresurser. Överförmyndarsektionen hanterar också genom avtal samtliga överförmyndarärenden inom Skurup och Svedala kommun.
Publiceringsdatum2025-01-08Dina arbetsuppgifterJobbet som redovisningsgranskare innebär att man löpande granskar ställföreträdarnas ekonomiska redovisningshandlingar. Det innebär att gå igenom privatekonomiska räkenskaper för att se till att huvudmannens ekonomi sköts på ett bra sätt och tillförsäkra att huvudmannen inte lider skada av ställföreträdarskapet. Som redovisningsgranskare granskar du årsräkningar, sluträkningar samt förteckning över huvudmännens tillgångar och skulder så kallad tillgångsförteckning. Redovisning av ställföreträdarnas uppdrag kan ske både elektroniskt och i pappersform.
I uppdraget ingår information och kontakter med allmänhet, gode män, förvaltare, förmyndare, domstol och andra myndigheter. Vidare innefattar arbetet administration som till exempel diarieföring och arkivering av handlingar.
KvalifikationerVi söker dig med relevant utbildning, gärna inom ekonomi eller juridik. Du ska ha erfarenhet av arbete med redovisning och granskning av ekonomiskt underlag som t.ex. bokföringshandlingar.
Trelleborgs kommun befinner sig i en digitaliseringsprocess därför är det viktigt att du har erfarenhet av att hantera digitala ärendehanteringssystem och diarieföringssystem.
För att vara aktuell för tjänsten ska du självständigt kunna planera och prioritera samt driva ditt arbete framåt för att nå resultat. Du ska vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt. Du ska tala och skriva enkelt och tydligt samt vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål. Du trivs med att arbeta självständig men samtidigt ska du ha lätt för att samarbeta i team och med olika aktörer. Vidare ska du vara noggrann och strukturerad och ha vana vid administrativt arbete med ekonomisk inriktning. Du är även analytisk och lösningsorienterad.
Utifrån tjänsten och arbetsuppgifternas karaktär är det en förutsättning att du obehindrat kan uttrycka dig på svenska, både muntligt och skriftligt.
Arbetstid och varaktighetHeltid/tillsvidare.
TillträdeEnligt överenskommelse.
Kontaktuppgifter för detta jobbFrågor kring tjänsten besvaras av Aleksandra Nattlund Palmén, enhetschef för kansli och överförmyndarenheten, 0410-73 31 49,
aleksandra.palmen@trelleborg.seFackliga kontakter:
Sista ansökningsdag
2025-01-29 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Intervjuer sker löpande.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-01-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/335".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Trelleborgs kommun (org.nr 212000-1199)
Arbetsplats Kommunledningsförvaltningen, Planerings- och utvecklingsavdelning
Jobbnummer 9091610