Redovisningscontrollers till Statens institutionsstyrelse
Statens institutionsstyrelse, SiS Huvudkontor / Controllerjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens institutionsstyrelse, SiS Huvudkontor i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm eller i
hela Sverige På huvudkontoret i Stockholm, är vi ca 200 medarbetare fördelat på sju avdelningar. Tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.
Vi håller till i nya lokaler i Solna Business Park.
Publiceringsdatum2021-12-13ArbetsuppgifterNu säker vi två redovisningscontrollers till vår redovisningsenhet.
Redovisningsenheten består av nio medarbetare som kvalitetssäkrar och genomför ekonomiprocesser från faktura till bokslut. Enheten ansvarar för myndighetens ekonomisystem, kund- och leverantörsreskontra, fakturering och bokslut. Myndigheten har Unit4 Business World (Agresso) som ekonomisystem och Visma Proceedo som elektroniskt fakturahanteringssystem. Enheten agerar rådgivande och stödjande till huvudkontoret, verksamhetskontoren och SiS olika institutioner.
Befattningen som redovisningscontroller är en nyinrättad tjänst vid myndigheten. Fokus i uppdraget kommer vara inriktad på analys av myndighetens ekonomiska data för att säkerställa rättvisande redovisning, god regelefterlevnad och ett effektivt resursutnyttjande. Schematiskt arbetar övriga kollegor på enheten med inriktning på löpande redovisning. Redovisningscontrollern analyserar data på detaljerad nivå och finansiella controller, vid planeringsenheten, ansvarar för myndighetens övergripande analys. En viktig komponent i rollen är att identifiera förbättringsområden och föreslå adekvata åtgärder. Åtgärderna kan sedan innefatta framtagande av nya processer, uppdaterade riktlinjer samt ta fram utbildningar och hålla i dessa för berörd personal. En viss del av tjänsten kan komma att innefatta mer löpande redovisningsmässiga moment och bokslutsarbete.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Universitets- eller högskoleexamen med inriktning mot ekonomi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Minst tre års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom statlig verksamhet.
• Erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 Business World.
• Goda kunskaper i Visma Proceedo.
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet
• God förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift.
Du bör ha:
• Någon form av påbyggnadsutbildning inom ekonomi.
För att lyckas i rollen behöver du vara noggrann, ansvarstagande samt kunna organisera och prioritera ditt arbete så att det blir utfört i rätt tid med optimal kvalitet. Du samarbetar lyhört med din omgivning, såsom med kollegor i enheten, såväl som övriga medarbetare i organisationen. Du tar initiativ där det behövs och kommer gärna med förslag på förbättringar inom ditt ansvarsområde. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi planerar att göra urval och genomföra intervjuer i januari 2022. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tjänsten avser tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt, enligt överenskommelse. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens institutionsstyrelse, SiS Huvudkontor
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2.9.1-7148-2021".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Institutionsstyrelse (org.nr 202100-4508)
Arbetsplats Statens institutionsstyrelse, SiS Huvudkontor
Kontakt Enhetschef
Freddie Hellström
010-453 40 12 Jobbnummer 6174635
Observera att sista ansökningsdag har passerat.