Redovisnings- och kreditansvarig till Nybergs Bil
Adding People AB / Ekonomichefsjobb / Jönköping
2025-05-09
Visa alla ekonomichefsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Adding People AB i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Den här rekryteringen görs av Addpeople. Lyssna på Addpeoples podcast där vi på Nybergs Bil berättar mer om oss och vem vi söker här:
https://open.spotify.com/episode/6iZEzD8sWPNogBTeOdFAyh?si=mm5YQsLXSmGMCuwQIJui5ADärför är du viktig
Hos Nybergs kliver du in i en spännande och dynamisk miljö där mycket är i rörelse och där du har möjlighet att påverka. Vi söker dig som är engagerad, framåtlutad och trivs med att driva förändringsarbete.
Som redovisnings- och kreditansvarig för ekonomiavdelningen blir du en central del i vår fortsatta utveckling. Du leder arbetet med bokslut, årsredovisningar, processer och ekonomiska flöden, och bidrar till att skapa struktur, kvalitet och framåtrörelse i hela organisationen.
Det här är Nybergs Bil
Nybergs Bil AB är ett privatägt familjeföretag i andra generationen, grundat 1975. I år firar vi 50 år som en självklar del av bilbranschen i Jönköpingsregionen, något vi är oerhört stolta över! Vår resa bygger på långsiktiga relationer, starkt lokalt engagemang och en kultur där varje medarbetare gör skillnad.
Med cirka 150 engagerade kollegor är vi verksamma i Jönköping, Nässjö och Habo. Vi representerar starka varumärken som Volvo, Mazda, Maxus, FIAT, XPENG, Lynk & Co och Polestar. Vi erbjuder även originalservice, skadeverkstad, bilvård, däckhotell, biluthyrning och bildelning. Vår omsättning uppgår till cirka 1 miljard kronor.
2025 tar vi nästa steg med våra varumärken, utvecklade tjänster och med en ännu starkare närvaro lokalt.
Fokus i din roll
Som redovisnings- och kreditansvarig har du en nyckelroll i upprättandet av både månads- och årsbokslut, liksom årsredovisningar och kreditbedömningar. Du ansvarar för att vår redovisning och våra kreditprocesser håller hög kvalitet, följer lagar och regler samt stöttar vår affär och organisation.
I rollen ansvarar du för att leda det dagliga arbetet på ekonomiavdelningen, säkerställa korrekta bokslut och årsredovisningar samt utveckla rutiner och processer. Du tillhör ett team om fem personer där vi stöttar varandra och utvecklas tillsammans. Vi ligger gärna i framkant, testar nytt och vågar tänka annorlunda för att driva verksamheten framåt.
I rollen som kreditansvarig ansvarar du för hela kreditprocessen, från kreditbedömning till uppföljning, och spelar en central roll i att säkerställa sunda affärer. Du arbetar nära våra säljare och tekniker, där du fungerar som en viktig länk mellan ekonomiavdelningen, försäljnings- och serviceorganisationen. Här får du vara rådgivare, strukturskapare och möjliggörare.
Utöver detta ansvarar du även för påminnelse- och inkassoprocesser. Du har ett helhetsperspektiv på kundreskontran och agerar för att skapa god betalningsdisciplin, samtidigt som du har en respektfull och lösningsfokuserad dialog med kunder. Du arbetar både operativt och strategiskt för att stärka kreditprocessens roll i hela affären.
Om vi får önska
Vi vet inte vem du är - än, men vi har en god idé om vad du har med dig sedan tidigare:
Ekonomisk högskoleutbildning eller motsvarande genom arbetslivserfarenhet
Vi ser gärna att du har bakgrund inom revision eller som redovisningskonsult
Mycket goda kunskaper i redovisning och skattelagstiftning
Goda kunskaper i Excel och vana vid moderna ekonomisystem
Du har ett intresse för hur system hänger ihop och drivs av att skapa tydliga och effektiva flöden
Svenska och engelska i tal och skrift
Är det rätt plats för dig?
På Nybergs bygger vi vår kultur på engagemang, tillit, ansvar och gemenskap. För att du ska trivas hos oss behöver du vilja vara en del av det och jobba med samma inställning!
Du bidrar med energi och nyfikenhet, ifrågasätter när det behövs och hjälper oss att se saker från nya perspektiv. Du trivs med redovisningsfrågor och de processer som hör till - och ser struktur och ordning som en självklar del av ditt arbete.
Din kommunikativa förmåga gör att du rör dig tryggt mellan olika kontaktytor, både internt och externt. Du är självständig och tar initiativ till projekt som utvecklar vår verksamhet och för oss framåt.
Känns det här som något för dig? Vi ser fram emot din ansökan!
Bra att veta
Placeringsort: Jönköping
Anställningsform: Tillsvidare
Du rapporterar till: CFO
Sista dag att ansöka är 2 juni, men vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag, så vänta inte med din ansökan
Frågor? Kontakta rekryteringskonsult Anette Beckman 072 - 500 30 23
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Adding People AB (org.nr 559161-8714)
553 23 JÖNKÖPING
Jobbnummer 9331577