Projektledare - Språkvän/Flyktingguide
Kommunledningskontoret, Tibro kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Tibro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Tibro,
Hjo,
Skövde,
Karlsborg,
Tidaholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kommunledningskontoret, Tibro kommun i Tibro Tibro kommun med 10.800 invånare ligger i norra delen av Västra Götalands län. Tibro erbjuder sina invånare en mycket uppskattad kommunal service!
Tibro kommun har ca 900 anställda och är den största arbetsgivaren i kommunen. I Tibro har kommunen, närings- och föreningslivet en gemensam vision som vi målmedvetet försöker förverkliga. Tillsammans vill vi skapa miljöer som sticker ut!
Tibro kommuns kärnvärden är omtanke, självtillit, samverkan och handlingskraft vilket också utgör grunden i vårt arbete kring språkvänner/ flyktingguider i Tibro. Tibro kommun ska tillsammans med föreningar, studieförbund och ideella organisationer starta upp ett projekt som heter "Språkvän/flyktingguide Tibro". Till detta söker vi nu en projektledare!
Publiceringsdatum2015-06-30ArbetsuppgifterMed anledning av det ökade antal personer som har fått uppehållstillstånd i Sverige så har fler personer bosatt sig i Tibro. Det finns behov av att utveckla mötesplatser och främja möten mellan människor och grupper i samhället. Projekt "Språkvän/flyktingguide Tibro" är en del i det arbetet. Att vara med i "Språkvän/flyktingguide Tibro" innebär att träffas och umgås över gränserna. Etablerade personer i Tibro får kontakt med nyanlända och vice versa.
Målsättningen med projektet är att hitta arbetssätt för att samordna goda krafter i civilsamhället, föreningar och organisationer som redan finns i kommunen för att underlätta nyanländas etablering i samhället. Vidare syftar projektet till att främja möten mellan människor, olika kulturer, främja social integration, skapa mötesplatser och former samt öka känslan av tillhörighet till samhället. Att matcha nyanlända med redan etablerade personer är en del av uppdraget.
Du kommer arbeta med att:
• Utforma arbetssätt och rutiner
• Driva projektet utifrån styrgruppens direktiv, projektplan och tidsplan
• Uppföljning och utvärdering
• Nätverka med föreningar och organisationer
• Marknadsföra och kommunicera projektet lokalt och dess mål såväl internt som externt
• Marknadsföra och kommunicera projektet digitalt på sociala medier
• Informationsmöten för nyanlända och för potentiella deltagare
• Rekrytera privatpersoner och familjer för matchningar
• Genomföra matchningar mellan individer och familjer
• Arrangera regelbundna gruppaktiviteter för deltagare och potentiella deltagare i projektet
• Arrangera föreläsningar
KvalifikationerDu får gärna ha en högskoleutbildning. Den kan vara inom såväl ekonomi, beteendevetenskap, säljare/marknadsföring eller annan inriktning som bedöms relevant. Viktigare än formell utbildning är dina personliga egenskaper. Du bör vara självständig, strukturerad och ha god samarbetsförmåga. Fingertoppskänsla i kontakter med kommuninvånare, media och på sociala medier. Viktigt för att lyckas i rollen som projektledare är att kunna skapa förtroende för projektet och entusiasmera personer till att bli språkvän/flyktingguide. Har du redan ett stort kontaktnät inom Tibro så är det en merit. Även mod, kreativitet och flexibilitet kan vara meriterande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Huvudsakligen dagtid men även arbete på kvällstid kan förekomma Dagtid. Visstidsanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Önskvärt från 2015-09-01., upphör: 2016-12-31 .
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-08-03
Ange följande referens när du ansöker: A488050
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktEmma Gustafsson, Integrationsutvecklare
Facklig kontaktEmanuel Nylin, Vision 0504-18317
emanuel.nylin@tibro.seFöretagKommunledningskontoret, Tibro kommun
AdressKommunledningskontoret, Tibro kommun
Tibro kommun
54380 Tibro
Kontorsadress54380 Tibro
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2352551
Observera att sista ansökningsdag har passerat.