Projekt- och plattformsledare inom hälsofrämjande och förebyggande arbete

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2025-07-01


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Nu söker vi dig som vill vara med och driva utvecklingen mot en mer förebyggande och hållbar omsorg i rollen som projekt- och plattformsledare inom förebyggande arbete!
Vi ser fram emot din ansökan!

Omsorgsförvaltningen har i uppdrag från omsorgsnämnden att säkerställa en vård och omsorg i framkant. Vi satsar nu extra på att arbeta mer förebyggande och hälsofrämjande. Vår ambition är att förhindra eller fördröja problem eller behov som uppstår men också motverka att redan uppkomna problem inte förvärras för våra kunder. Det finns i dag mycket evidensbaserad kunskap kring effektiva metoder inom det förebyggande arbetet nationellt och internationellt. Samtidigt finns det ett stort behov av att utveckla och testa nya tillvägagångsätt. Vi söker nu dig som vill hjälpa oss att fokusera på de aktiviteter som ger mest effekt och som vill bli vår nya projekt- och plattformsledare inom det förebyggande området.

Hos oss på omsorgsförvaltningen har vi valt att driva vårt innovationsarbete genom så kallade innovationsplattformar. I din roll kommer du att leda vår tredje innovationsplattform, som har ett särskilt fokus på det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Innovationsplattformen är en arbetsgrupp som du kommer att leda och som består av olika yrkesgrupper inom vår förvaltning. Arbetsgruppen arbetar tillsammans med dig för att förstå utmaningarna inom det förebyggande arbetet och ta fram idéer för nya utvecklingsprojekt. Innovationsplattformen är också en struktur för att senare kunna hålla samman flera olika utvecklingsinitiativ inom samma område.

Publiceringsdatum
2025-07-01

Arbetsuppgifter
Inledningsvis kommer du att samla kunskap om var behoven av förebyggande arbete är som störst. Det gör du genom exempelvis intervjuer, enkäter, fokusgrupper samt genom att samla in information från tidigare uppföljningar, rapporter och forskningsstudier. Samtidigt utforskar du vilka förebyggande satsningar, metoder, arbetssätt och innovationer som används hos oss och i omvärlden.

Till din hjälp kommer vi bilda en innovationsplattform för det förebyggande arbetet. Du kommer att leda en grupp av medarbetare med erfarenhet av vård- och omsorgssektorn. Du ansvarar för att planera och genomföra regelbundna möten där gruppen gemensamt analyserar insikter och lärdomar för att ta fram en tydlig bild av vilka behov och utmaningar som finns, och vilka områden förvaltningen bör prioritera.
I ett senare skede kommer du, i rollen som projektledare, att driva några av de föreslagna förändringarna först i form av pilotprojekt och därefter som projekt för breddinförande i alla verksamheter. För några av förslagen kommer du att behöva skriva projektansökningar och söka extern finansiering. Även för detta kan du få stöd och råd från dina kollegor i innovationsteamet.

Arbete kommer ligga i linje med intentionerna i nya socialtjänstlagen och du kommer också samverka mycket med andra kommuner, men även nationellt, för att tillsammans lyckas med en omställning till ett mer förebyggande arbete. I rollen som plattformsledare och projektledare förväntas du även presentera arbetet i både interna och externa sammanhang.

Då tjänsten är ny kan det tillkomma fler arbetsuppgifter och kontaktytor vilket också ger goda möjligheter till dig att forma och styra över uppdraget.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för arbetsområdet, magister- eller masterutbildning är meriterande. Vidare är det meriterande om du har utbildning inom projektledning, tjänstedesign eller processorienterat arbetssätt.

Du ha minst två års erfarenhet som projektledare och erfarenhet av analytiskt arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av att skriva projektansökningar till EU eller andra svenska finansiärer. Det är också en fördel om du har kunskap om tjänstedesign eller har arbetat med utmaningsdriven utveckling tidigare.

Kommunikation och dokumentation är en viktig del i arbetet och du behöver mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du ska ha erfarenhet av att skriva längre texter av god kvalitet. God datorvana och mycket goda kunskaper i Officepaketet är ett krav och vi ser gärna att du har erfarenhet av dokumentation. B-körkort är ett krav.

Det är viktigt att du är självgående och initiativrik samtidigt som du är lyhörd för andras idéer och behov. Du är analytisk och kan hantera och prioritera bland mycket information samtidigt. Vidare har du en förmåga att lyssna in behov och hitta lösningar. Som person är du strukturerad och systematisk samtidigt som du har en vilja och driv till att bidra till förändring. Du trivs i sociala sammanhang och har lätt att samarbeta över organisatoriska gränser.

ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2025-123".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad kommun, OMS Stab

Kontakt
Innovationsledare
Caroline Georgsson
044-13 68 92

Jobbnummer
9412473

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: