Processutvecklare generalist med juristexamen till Rättsavdelnin

Polismyndigheten i Nacka / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Nacka i Stockholm, Linköping, Nacka, Växjö, Östersund eller i hela Sverige

Beskrivning av arbetsplatsen

Polismyndigheten är en enrådsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. De sju regionerna är Stockholm, Väst, Syd, Öst, Mitt, Bergslagen och Nord. Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. I dagsläget har rättsavdelningen drygt 700 medarbetare på flera orter i landet.

Publiceringsdatum
2018-02-12

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en jurist med huvudsaklig inriktning att vara processutvecklare inom alla områden som enheten ansvarar för. Det innebär att du förstärker övriga processutvecklare inom det område där det för närvarande behövs. Någon fullständig uppräkning låter sig inte göras med exempel på områden som enheten ansvarar för är: pass och nationella id-kort, tjänstekort, vapenärenden, ordningsvakter och övriga områden inom bevakning, ordningslagen, delgivning, hittegods, sjöfynd, djurärenden, parkeringsärenden. Du kommer att tillhöra enheten för förvaltningsrätt med placering i Stockholm. Som processutvecklare kommer du att arbeta med löpande utveckling av processerna. Det strategiska ansvaret för processerna har processledaren som du arbetar tillsammans med.

Arbetsuppgifterna kan beskrivas enligt följande:
• beskriva processen, dess syfte och avgränsning,
• kartlägga beroenden till andra processer,
• arbeta fram förslag till beslut om processen, uppdatera och utveckla styrdokument,
• säkerställa enhetlighet,
• stödja arbetet i processen,
• utveckla processen genom att uppmärksamma förändringsbehov och initiera förbättringsarbete,
• följa upp processen bl.a. genom att mäta hur effektiv den är för att nå uppsatta mål och
• ansvara för kravställningen i processen för upphandling av varor, tjänster och lokaler.

I praktiken innebär detta att du kommer att arbeta med ständiga förbättringar i olika processen. Det innebär utveckling av föreskrifter och andra styrande dokument, leda samverkansforum där förbättringsförslag arbetas fram, ta fram förslag till författningsändringar och vara delaktig i utvecklingen av it-stöd.
I arbetet är det en naturlig del att lämna juridiskt stöd till den operativa verksamheten inom de områden där enheten utövar processansvar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Juristexamen.
Flerårig erfarenhet av att arbeta med självständigt juridiskt arbete inom offentlig rätt.
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.

Det är meriterande om du har:
Arbetat i offentlig verksamhet, Polismyndigheten, myndighet eller Regeringskansliet.
Fullgjort notarietjänstgöring.
Erfarenhet av arbete med myndigheters föreskrifter.
Erfarenhet av att arbeta med personuppgiftsfrågor.
Erfarenhet av att vara projektledare.
Erfarenhet av att deltagit i utveckling av it-stöd.
Erfarenhet av prövning av ärenden enligt offentlighet och sekretesslagen.
Goda kunskaper i Officepaketet.

Personliga egenskaper
I just den här funktionen som processutvecklare är dina personliga egenskaper överordnade de som ovan anges som meriterande. Som huvudregel är det svårare att utveckla sina personliga egenskaper än att tillföra utbildning.

Du måste lätt kunna växla mellan kvalitativt juridiskt utredningsarbete och entusiasmera en projekt- eller arbetsgrupp inför stundande förändringsarbete. Du måste ha förståelse för att snabbhet alltid är kvalitetsfaktor vid det juridiska arbetet inom Polisen. Arbetet ställer vidare krav på juridisk skicklighet och mycket god analytisk förmåga. Du ska vara noggrann och strukturerad. Mycket god social förmåga, vilket innefattar en god självkänsla för att kunna samarbeta och ha lätt för att bygga upp goda relationer inom och utanför Polismyndigheten. Din förmåga att samarbeta och bygga upp goda relationer ska kännetecknas av god, människokännedom, självreflektion, förmåga att kunna engagera och entusiasmera verksamhetsansvariga chefer och medarbetare, förmåga att på ett konstruktivt sätt kunna hantera konflikter mellan människor och organisatoriska enheter, förmåga att ta och ge återkoppling, förmåga att hantera stress och uppvisa emotionell stabilitet. Du ska tycka att det är roligt att arbeta.

Kontakt
Vill du veta mer:
Kontakta Karl Holm, Rättschef Öst på telefonnr: 010-566 90 83

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Arbetsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan via Polisens webbaserade rekryteringsverktyg!

https://recruit.visma.com/Public/Login/Applicant.aspx?ReturnUrl=%252fApplicant%252fApply.aspx%253fguidAssignment%253d562989f7-3114-4beb-84cb-354e4170386d%2526frameablegui%253d

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-23

Företag
Polismyndigheten i Nacka

Adress
Polismyndigheten i Nacka
Box 1173
13127 NACKA STRAND

Kontorsadress
Jakobsdalsvägen 3

Jobbnummer
3959583

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten i Nacka

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten i Nacka: