Processledare ordning och säkerhet

Polismyndigheten i Nacka / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Nacka i Stockholm, Linköping, Nacka, Växjö, Östersund eller i hela Sverige

Jobbeskrivning
Beskrivning av arbetsplatsen
Polismyndigheten är en enrådsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. De sju regionerna är Stockholm, Väst, Syd, Öst, Mitt, Bergslagen och Nord. Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och Informationsförvaltning. I dagsläget har rättsavdelningen drygt 700 medarbetare på flera orter i landet.

Arbetsuppgifter
Vi söker jurist med huvudsaklig inriktning att vara processledare inom flera verksamhetsområden som kan sammanfattas under benämningen ordning och säkerhet. Inom området ingår ärenden som handläggs enligt ordningslagen, delgivningslagen, hittegodslagen, sjöfynd, lag om handel med begagnade varor, m.m. Du kommer att tillhöra enheten för förvaltningsrätt med placering i Stockholm. Som processledare kommer du att arbeta med den strategiska utvecklingen av processerna. Du ansvarar därmed för ämnesområdenas långsiktiga utveckling. Planeringen sker tillsammans med processutvecklare och enhetschef. Du deltar också aktivt i det praktiska arbetet med de aktiviteter och projekt som beslutats inom ramen för den strategiska mål och aktivitetsplanen för varje större process. Det praktiska arbetet utför du tillsammans med en eller flera processutvecklare. Du leder själv de större projekten samtidigt som du noga följer de löpande projekt och aktiviteter som utförs av processutvecklarna. Du driver regelbundna samverkansforum med representanter för de verksamhetsansvariga cheferna där utveckling av processen står i centrum.

Ansvarsområdet kan beskrivas enligt följande:
• beskriva processen, dess syfte och avgränsning,
• kartlägga beroenden till andra processer,
• arbeta fram förslag till beslut om processen, uppdatera och utveckla styrdokument,
• säkerställa enhetlighet,
• stödja arbetet i processen,
• utveckla processen genom att uppmärksamma förändringsbehov och initiera förbättringsarbete,
• följa upp processen bl.a. genom att mäta hur effektiv den är för att nå uppsatta mål och
• ansvara för kravställningen i processen för upphandling av varor, tjänster och lokaler.

I arbetet är det en naturlig del att lämna juridiskt stöd till den operativa verksamheten inom de områden där enheten utövar processansvar.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Juristexamen.
Flerårig erfarenhet av att arbeta med självständigt juridiskt arbete inom offentlig rätt.
Erfarenhet av processutveckling.
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Meriterande
Det är meriterande om du har:
Arbetat i offentlig verksamhet, gärna vid Polismyndigheten, myndighet eller Regeringskansliet.
Erfarenhet av arbete med myndigheters föreskrifter.
Erfarenhet av att arbeta med personuppgiftsfrågor.
Erfarenhet av att deltagit i utveckling av it-stöd.
Erfarenhet av prövning av ärenden enligt offentlighet och sekretesslagen.
Behärskar engelska i tal och skrift.
Goda kunskaper i Officepaketet.

Personliga egenskaper
I den här funktionen som processledare är dina personliga egenskaper överordnade de som ovan anges som meriterande.

Du ska ha en mycket god förmåga att sätta det långsiktiga perspektivet före de kortsiktiga om inte omständigheterna oundgängligen påkallar något annat.
Du måste ha förståelse för att snabbhet alltid är kvalitetsfaktor vid det juridiska arbetet inom Polisen. Du har mycket god analytisk förmåga. Du ska vara noggrann och strukturerad. Du har en hög social kompetens, vilket innefattar god självkännedom för att kunna samarbeta och bygga goda relationer inom och utanför Polismyndigheten. Det är naturligt för dig att engagera och entusiasmera verksamhetsansvariga chefer och medarbetare. Du har en väl utvecklad förmåga att på ett konstruktivt sätt kunna hantera konflikter mellan människor. Du ska kunna ge och ta emot feedback. Du uppvisar emotionell stabilitet och hanterar stress väl. Du är ödmjuk och självreflekterande samtidigt som du kan uppträda med fasthet.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Du är välkommen att kontakta rättschef Öst Karl Holm, tel. 010-566 90 83.

Facklig företrädare
Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092; Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information


Ansökan:
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Sök via
https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Lediga-jobb/Gemensam/Processledare-med-juristexamen-till-Ratts-ordning-och-sakerhet/

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning Tillträde: Enligt överenskommelse

Publiceringsdatum
2018-02-09

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-11

Kontakt
Företag
Polismyndigheten i Nacka

Adress
Polismyndigheten i Nacka
Box 1173
13127 NACKA STRAND

Kontorsadress
Jakobsdalsvägen 3

Jobbnummer
3956541

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten i Nacka

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten i Nacka: