Postdoktor inom styrning och spänningsmodulering i elektriska dr
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för elektroteknik och datave / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för elektroteknik och datave i Stockholm KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Publiceringsdatum2022-06-07Dina arbetsuppgifterMajoriteten av elektriciteten i världen genereras genom elektriska generatorer.
Elmotorer förbrukar då cirka 30 % av den elektriciteten. Vill du uppnå en hållbar klimatförändring? Då vore det bäst om du arbetade med att förbättra användningen och effektiviteten av elektriska maskiner.
Idag drivs endast 20 % av elektriska maskiner av frekvensomriktare - de så kallade elektriska drivsystem. Andelen ökar dagligen på grund av de uppenbara effektivitetsfördelarna och utvecklingen av elektriska transporter, förnybara energikällor och robotteknik, som inte kan existera utan elektriska drivsystem. KTH vill vara en del av denna tillväxt och bidra till att förbättringar inom detta forskningsfält leder till ett mer hållbart samhälle.
Tjänsten tillhör avdelningen
https://www.kth.se/sv/ee/epe på
https://www.kth.se/eecs. Fokus ligger på att utveckla regleringsalgoritmer och pulsbreddsmoduleringslösningar för att uppnå en total förlustminimering i systemet som består av en elektrisk maskin, en frekvensomvandlare och en mekanisk last. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas åt effekterna av spännings- och strömövertoner, deras inverkan på elektriska förluster och den elektriska förlustbalansen mellan frekvensovandlare och den elektriska maskinen. Elektromobilitet och robotik är primära tillämpningsområden.
Dessutom kommer det att finnas ett samarbete med de andra doktorander och masterstudenter som just nu arbetar med
https://www.kth.se/profile/lucap/page/my-research-interests-and-activities. Tjänsten kommer att knytas till
https://emobilitycentre.se/ där avdelningen har en medledande position inom
https://emobilitycentre.se/electrical-machines-drive-systems-and-charging/. SEC erbjuder också många industriella kontakter.
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050KvalifikationerKvalifikationer - Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas.
- Utmärkta kunskaper i skriftlig/talad engelska, motsvarande minst en CEFR-nivå C1
- Vetenskaplig skicklighet och forskningserfarenhet inom elektriska maskiner och drivsystem
- Goda färdigheter i Matlab/Simulink
- Beprövad praktisk erfarenhet i laboratorium
- Samarbetsförmåga att arbeta inom ett internationellt team av forskare och studenter i olika projekt
- Pedagogisk förmåga inom området elektriska drivsystem
- Förmåga att självständigt följa nya forskningstrender och utveckla idéer och problemformuleringar
- Medvetenhet om mångfalds- och jämställdhetsfrågor, med särskilt fokus på jämställdhet
Meriterande
- Vid sista ansökningsdag högst tre år sedan doktorsexamen eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen avlades.
- Forskningsexpertis inom systemnivå prestandautvärdering av elektriska drivsystem
- Erfarenhet inom elektromobilitet eller robotapplikationer
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på
https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska innehålla:
- CV inklusive relevant erfarenhet och kunskap.
- Fullständig lista över publikationer.
- Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare högskolestudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte har utfärdats på något av dessa språk.
- Kortfattad redogörelse för varför du vill forska, dina akademiska intressen och hur de relaterar till denna ansökan och dina tidigare studier samt framtida mål. Max två sidor lång.
- Kontaktinformation för två referenser.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare, dock längst två år
En anställning som postdoktor är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.
Övrig informationSträvan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning till
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-08-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för elektroteknik och datave
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "J-2022-1444".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kungliga Tekniska Högskolan (org.nr 202100-3054)
Arbetsplats Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för elektroteknik och datavetenskap
Kontakt Eleni Nylén, HR-administratör
rekrytering@eecs.kth.se Jobbnummer 6720874
Observera att sista ansökningsdag har passerat.