Postdoktor i vattenburen persontrafik och transporter på vattenv
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2016-08-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Postdoktor i vattenburen persontrafik och transporter på vattenv" (publicerad 2016-10-17) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Publiceringsdatum2016-08-15Dina arbetsuppgifterVid institutionen för farkost och flygteknik byggs nu en forskargrupp kring inre vattenvägar och urban vattenburen mobilitet.
Institutionen ska nu förstärka gruppen med en till två postdoctjänster. Projekt pågår om svallvågor och erosion, skrovmaterial och skrovformer för låg vikt och samtidig robusthet under vinterförhållanden, studier om vattenvägen som del i det urbana kollektivtrafiksystemet och om hur ett intermodalt användande av vattenvägen påverkar landinfrastrukturen. Området är multidisciplinärt och kan omfatta fartygsdesign, systemintegration, transportsystemsmodellering, systemutvärdering, samhällsplanering och samhällsekonomiska kalkyler.
De inre och urbana vattenvägarna utnyttjas i begränsad omfattning i Sverige och aktuella frågeställningar handlar om vilken potential som finns och hur man rätt bedömer effekterna på hela transportsystemet om vattenvägarna utnyttjas på ett genomtänkt sätt. T.ex. möjligheter att spara energi, minska köbildning och öka transportkapaciteten och i generell mening bidra till hållbara transportsystem. Tekniska utmaningar handlar om material och konstruktion för isförhållanden, manövrering, trafikledning och grad av autonomitet. Designperspektivet gäller både farkost och system och genom samarbete med Stockholms lokaltrafik söker vi också framtidens pendelbåtstonnage.
Postdoctjänsten ska bidra till att forma, utveckla och styra forskningen. Den tvååriga postdoctjänsten, är en del av kompetenscentret Lighthouse postdocprogram för konkurrenskraftig, hållbar och säker marin sektor och vi förväntar nära samarbeten med de andra aktörerna i Lighthouse, andra institutioner på KTH och svenska myndigheter.
Arbetsuppgifterna handlar framförallt om forskning, forskningsledning och handledning. Forskningsfokus kommer att styras av postdocens intresse och idéer i samråd med forskargruppen.
KvalifikationerDoktorsexamen t.ex. i farkostteknik, Naval Architecture eller transportvetenskap. Den sökande ska ha en stark bakgrund inom det område som hen framhåller som forskningsfokus under tjänstetiden vid KTH. Den sökande måste vara starkt motiverad, ha förmåga att arbeta såväl självständigt som i samarbete med medlemmarna i forskargruppen samt ha god kommunikationsförmåga på engelska. God kommunikationsförmåga även på svenska är meriterande.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska innehålla följande dokument i PDF-format.
• Personligt brev, inklusive en beskrivning av den forskningsinriktning som du skulle vilja driva inom Vattenburen persontrafik och transporter på urbana och inre vattenvägar och en kort redogörelse för dina tidigare relevanta erfarenheter för att kunna driva den inriktningen (max 1.5 sida).
• CV och publikationslista.
• Rekommendationsbrev och/eller kontaktuppgifter till 2-3 referenspersoner
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse, helst 1 januari, 2017. Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-09-30
Ange följande referens när du ansöker: S-2016-0799
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktDr Karl Garme
garme@kth.seFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm
KontorsadressTeknikringen 8, plan 5
Jobbnummer 2991865
Observera att sista ansökningsdag har passerat.