Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Ystad
2016-03-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-12-09) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Ystad,
Tomelilla,
Skurup,
Sjöbo,
Simrishamn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Ystad,
Simrishamn,
Trelleborg,
Lund,
Eslöv eller i
hela Sverige Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vikunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning samt inriktning sjukpenning/samordning. Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du stödjer och skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag i ärendet som leder till rättssäkra beslut avseende sjukpenning. Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har inledningsvis bedömts kunna återgå i arbete efter vissa begränsade insatser från Försäkringskassan, men arbetet innebär även att se om behoven ändras och agera efter det. För din utredning tar du kontakt med kunder, arbetsgivare samt hälso- och sjukvården, skriftligen och via telefon. Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder befinner sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. I ditt arbete ger du förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvåren. Eftersom dessa möten vanligtvis sker på de olika parternas arenor ingår resor i tjänsten. Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvar teamet för resultat, planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder. Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden.
Vi söker dig som
har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
kan förstå och analysera komplexa frågor
har god kommunikativ förmåga
är handlingskraftig
har god förmåga att arbeta i olika datasystem
har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2016-03-16Övrig informationEtt antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning respektive sjukpenning/samordning.
Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Boel Andersson, 010-119 75 72, HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Karolina Lind, 010-119 75 60. Fackförbundet ST: Johanna Ryderling 010-119 76 22, Saco-S: Ingmarie Johansson 010-119 26 37.
Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 5 april 2016 märkt med diarienummer 016916-2016.
Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-04-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2728803
Observera att sista ansökningsdag har passerat.