Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kalmar
2016-01-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-09-29) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kalmar,
Mörbylånga,
Borgholm,
Nybro,
Torsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Kalmar,
Mörbylånga,
Nybro,
Torsås,
Emmaboda eller i
hela Sverige Vi söker Personlig handläggare till Kalmar
Ansvar och arbetsuppgifter
Som Personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: Du ger kunderna överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du ser till att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du gör kvalificerade utredningar och beslutar om rätten till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden återgår i sysselsättning och egen försörjning.
Nu söker vi Personliga handläggare inom funktionsnedsättning och sjukförsäkring.
Inom funktionsnedsättning möter du kunden i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av, exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen. Du arbetar med assistansersättning, handikappersättning och vårdbidrag. När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Du utreder om kunden behöver personlig assistans. När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader under minst ett år framåt. I arbetet utreder du de behov av hjälp och tillsyn som kunden har. När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har.
Inom sjukförsäkring finns två inriktningar: sjukpenning och sjukpenning/samordning.
Du som arbetar med sjukpenning handlägger ärenden för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning på egen hand eller med mindre insatser från Försäkringskassan. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter dina kunder via dator eller telefon.
Du som arbetar med sjukpenning/samordning möter kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du arbetar rättssäkert och gör bedömningar som leder till rätt beslut. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation. I arbetet utreder du behovet av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten med bland annat arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2016-01-13Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor
Rekryterande chef: Susanne Möller tel. 010-118 55 15 (funktionsnedsättning) Peter Nilsson tel. 010-115 81 40 (sjukförsäkring). HR-specialist Klara Skoog, tel. 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Ann-Helen Engström, tel. 010-118 45 71 eller Per-Olof Ståhl, tel. 010-118 38 52 Saco-s Ingmarie Johansson, tel. 010-119 26 37.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 26 januari märkt med diarienummer 001796-2016.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningSå ansöker duSista dag att ansöka är 2016-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10531 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2612761
Observera att sista ansökningsdag har passerat.