Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lund
2015-03-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-08-17) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Lund, Malmö, Eslöv, Landskrona, Trelleborg eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker Personlig handläggare med placering

Avdelningen för sjukförsäkring i Lund och Helsingborg

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att se till att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet genomför och dokumenterar du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, bland annat genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.

När du arbetar med sjukpenning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation, står relativt långt från återgång i sysselsättning och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du utreder och beslutar om kundens rätt till sjukpenning och vid behov sjukpenningsgrundade ersättning, rehabiliteringsersättning och förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten. Dina viktigaste externa kontakter är hälso- och sjukvården, arbetsgivare samt Arbetsförmedlingen och du deltar i viss mån i att informera om Försäkringskassans verksamhet. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt, systematiskt och strukturerat tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har god administrativ förmåga
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-03-25

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse med placering i Lund eller Helsingborg. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Pär Weise, tel 010-118 58 11 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Joakim Lindström, tel 010-118 68 04 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Tim Thelander, tel 010-118 09 16 Saco-S: Maria Järlefors, tel 010-118 56 11 Seko: Tobias Schelin, tel 010-114 49 18.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 9 april 2015 märkt med diarienummer 015693-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2221234

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: