Pensionshandläggare till Halmstad

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Halmstad
2017-05-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Pensionshandläggare till Halmstad" (publicerad 2022-02-24) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Halmstad, Växjö, Karlstad, Gotland, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 700 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för administrationen av ålderspension som innefattar inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd, efterlevandepension. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs processorienterat på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.

På kontoret i Halmstad är vi i dag ca 150 personer som i huvudsak handlägger ålderspension, bostadstillägg, återkrav och omprövningsverksamhet. Vi söker nu flera pensionshandläggare till kontoret i Halmstad.


Som pensionshandläggare arbetar du med myndighetsutövning genom handläggning, utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att utreda rätten, värdera och analysera informationen och fattar samt verkställer beslut.

I arbetet har du kontakt med kunder och myndigheter i Sverige och utomlands. Kontakterna sker oftast per telefon eller e-post. Du ska även dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning.


Publiceringsdatum
2017-05-03

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har akademisk utbildning på minst två år eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdigt. Du har god datorvana och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av handläggning med stora ärendeflöden och utredningsuppgifter samt arbete med kundkontakter.

Dina egenskaper
Du är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp samt har förmågan att kunna jobba självständigt. Viktigt är att du tycker om att arbeta med kundkontakter, att du har ett gott bemötande samt är serviceinriktad.

Du är flexibel och kan lätt anpassa dig till nya arbetssätt. Vidare är du van vid ett högt tempo och du har förmågan att klara av flertalet arbetsuppgifter samtidigt. Du analytisk, noggrann, strukturerad, ansvarsfull och prestigelös. Vi ser gärna att du är initiativrik och tycker om att komma med förbättringsförslag.

Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänsterna är heltidstjänster med tills vidare anställning samt med 6 månaders provanställning. Tillträde den 1/9 2017 och placeringsort är Halmstad. Vi arbetar löpande med urvalet av ansökningar och planerar genomföra intervjuer under vecka 20-21.
De kandidater som bäst uppfyller kravprofilen kommer att få genomföra ett webbaserat test som mäter några av de kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen som pensionshandläggare. Utifrån resultatet från testet sker urval till kommande personliga intervjuer enligt ovan.

För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:

Gruppchef Maja Wallin, Telefon 072-210 26 61
Gruppchef Tomas Eskerin, Telefon 072-210 28 46
Gruppchef Anita Bernandersson, Telefon 072-210 27 90

Fackliga representanter:

ST: Ivana Pettersson, Telefon 010-454 26 93
SACO: Anna-Karin Åhrman Cortelius, Telefon 010-454 39 14

Välkommen med din ansökan senast den 14 maj 2017

Märk din ansökan med diarienummer PSL 2017-50

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare 2017-05-03 - 2017-05-14

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-14
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2017-50
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 304
30227 Halmstad

Kontorsadress
Axel Olsons gata 4 A

Jobbnummer
3474696

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: