Överförmyndarhandläggare

Höganäs kommun Kommunledningskontoret / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Höganäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Höganäs, Bräcke, Helsingborg, Ängelholm, Bjuv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Höganäs kommun Kommunledningskontoret i Höganäs

Höganäs kommun jobbar efter devisen "från kol till diamant". Det vill säga, vi är bra - men vi vill bli ännu bättre! Vi söker dig som vill jobba i en engagerad kommun med stor framåtanda. Vi erbjuder en utvecklande arbetsmiljö i en gemytlig atmosfär.

Vill du vara med och slipa vår diamant?

På kommunledningskontoret blir du en central del av kommunens organisation och jobbar på eller nära avdelningar som personal, ekonomi, information, näringsliv och administration. Då organisationen är i en ständig rörelse och du befinner dig i närheten av rodret, kommer du aldrig ha en tråkig stund.




Publiceringsdatum
2018-11-23

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och göra skillnad för många människor och bidra till den sociala hållbarheten i Höganäs kommun!

Inom överförmyndarnämndens kansli arbetar vi med tillsyn över ställföreträdare med målet att personer som inte själva kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person ska drabbas av rättsförluster.

Arbetet innebär kontakter med såväl huvudmän, gode män, förvaltare och förmyndare som med myndigheter och andra. För att lyckas i arbetet behöver du ha en positiv och serviceinriktad inställning och lätt för att knyta nya kontakter. Du stimuleras av nya utmaningar och tar eget ansvar.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat
• att handlägga ärenden som rör förmyndare, gode män eller förvaltare enligt föräldrabalken,
• att svara för rekrytering och arvodering av gode män och förvaltare,
• att granska redovisningshandlingar såsom års- och sluträkningar,
• att svara för utbildning och information till gode män och förvaltare,
• att skriva yttranden och utredningar inom verksamhetsområdet,
• att vara sekreterare i överförmyndarnämnden,
• att utföra andra på överförmyndarexpeditionen förekommande ärenden.




Kvalifikationer
Du har en högskoleutbildning med inriktning mot juridik, ekonomi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du är insatt i för arbetet relevanta rättsområden såsom personrätt, avtalsrätt, allmän förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt, fastighetsrätt och förvaltningslagen.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och du har god IT-vana. Erfarenhet från överförmynderiverksamhet eller annan myndighetsutövning inom offentlig verksamhet är meriterande liksom erfarenhet från verksamhetsutveckling, processarbete samt utvecklande av e-tjänster.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb - alternativt ring 0771-693 693.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-02
Ange följande referens när du ansöker: A831559
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Niklas Åkerström 042-33 73 33

Företag
Höganäs kommun Kommunledningskontoret

Adress
Höganäs kommun Kommunledningskontoret
Centralgatan 20
26382 HÖGANÄS

Kontorsadress
Centralgatan 20 26382 Höganäs

Jobbnummer
4475695

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Höganäs kommun Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Höganäs kommun Kommunledningskontoret: