Överförmyndargranskare

Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Ekonomiassistentjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna

Har du utbildning och erfarenhet inom ekonomi, och vill få möjlighet att använda dina kunskaper för att hjälpa personer i en utsatt situation? Vi inför rollen som överförmyndargranskare hos oss på överförmyndarkontoret, och kanske är du rätt person för oss?

Eskilstuna och Strängnäs kommun har en gemensam Överförmyndarnämnd och ett gemensamt överförmyndarkontor med placering i Eskilstuna. Vi har ett tillsynsansvar över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap och ger tillstånd till olika rättshandlingar och andra åtgärder med stöd av lagstiftning. Vi finns till för att förhindra att barn eller vuxna som inte själva kan tillvarata sin rätt, missgynnas ekonomiskt och rättsligt. I kontorets uppdrag ingår också att rekrytera nya gode män/förvaltare.

Vi är ett mångkulturellt team om åtta handläggare, en administratör, en teamledare och en avdelningschef med god stämning i gruppen. Vi gillar att jobba med varandra och att utvecklas som en grupp. Du hittar oss centralt placerad i Eskilstuna, endast fem minuter från buss- och tågstation.


Publiceringsdatum
2022-03-02

Arbetsuppgifter
Rollen innebär att granska de handlingar som våra ställföreträdare lämnar in. Med ställföreträdare menar vi förmyndare, gode män och förvaltare, som har ett uppdrag att stötta personer med till exempel funktionsvariation eller sjukdom. Du säkerställer att huvudmannen (personen som är i behov av god man eller förvaltare) får sina rättigheter tillgodosedda och att deras ekonomi förvaltats på ett korrekt sätt.

Du granskar inkomna handlingar i både pappersformat och digitalt format, och vi arbetar för att öka andelen digitalt inlämnade handlingar. Förutom granskning tar du också en aktiv kontakt med ställföreträdare och huvudmän, samt övriga i deras nätverk och olika myndigheter. Visst beslutsfattande kan också ingå i rollen. I övrigt kan andra administrativa uppgifter tillkomma.

Vi behöver ständigt fler gode män och förvaltare. I perioder arbetar du därför med rekrytering av fler ställföreträdare, det kan till exempel handla om att ta kontakt med personer för att matcha dem mot olika uppdrag.

Du arbetar självständigt i rollen men du har också handläggarkollegor som delar dina arbetsuppgifter, därför finns möjlighet att få stöd och att kunna lyfta svåra ärenden. Här kommer du till en grupp med positiv stämning och som verkligen gillar sitt jobb! Vi ger dig möjligheten att lära dig mer om ett spännande och viktigt verksamhetsområde.


Kvalifikationer
För att vara aktuell för jobbet behöver du ha följande:

• En avslutad gymnasieutbildning samt ekonomiutbildning. Du kan till exempel ha gått ekonomiprogrammet på gymnasiet, eller ha en eftergymnasial utbildning inom ekonomi.
• Arbetserfarenhet inom ekonomi där ekonomigranskning har varit en av dina arbetsuppgifter. Det kan till exempel handla om årsräkning eller bokslut.
• Vana att arbeta i Officepaketet och använda IT som stöd i arbetet.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:
• Arbetserfarenhet av myndighetsutövning eller från en lagreglerad verksamhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Till den här rollen söker vi dig som är en strukturerad person med gott siffersinne och trivs bra i en verksamhet som styrs av lagar och regler. Du behöver vara noggrann men också kunna avgöra det viktigaste att granska i inkommande handlingar, och känna dig trygg med att avgöra när utredningen är klar. Vi tror också att du att lätt för att skapa goda relationer med det du möter och har en god kommunikationsförmåga. Kanske är du också duktig på att marknadsföra uppdraget som god man? Till sist så tror vi att du trivs bra med att arbeta självständigt med dina uppgifter.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Arbetstiderna är 8-17 med möjlighet till flextid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "7248".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Rekryteringskonsult
Malin Sjöbacka
malin.sjobacka@eskilstuna.se
016-710 31 48

Jobbnummer
6397502

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen: