Operativa ledare till kontaktcenter

Polismyndigheten / Kundservicejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kundservicejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift?
Vi söker nu operativa ledare till Polisens kontaktcenter (PKC) i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Ett väldigt fint och viktigt uppdrag!
Polismyndigheten, region Stockholm har ca 6 680 anställda. Regionen består av fyra polisområden inklusive Gotland, regionala enheter samt ett regionkansli som lyder direkt under regionpolischefen. Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag.
Enheten består av ett flertal sektioner:
• Trafikpolis
• Sjöpolis
• Polishundar
• Polisrytteri
• Insatsstyrkan
• Operativa kommunikativa insatser
• Regionledningscentral
• Polisens kontaktcenter
PKC är en organisation med drygt 300 st. anställda och tar emot 70% av samtliga anmälningar som kommer in till Polismyndigheten. Vårt uppdrag är att ge medborgarna en möjlighet att anmäla brott, lämna tips och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt under årets alla dagar, dygnet runt. PKC tar emot samtliga telefonsamtal från hela Sverige nattetid. Vårt mål är att genom god samverkan underlätta och effektivisera utredning- och lagföringsprocessen samt ge medborgarna proffsig service.
PKC är en arbetsplats i förändring där vi lägger stort fokus på verksamhetsförbättringar. I takt med att PKC får ett utökat ansvar och en större ärendeomfattning behöver PKC samverka i mycket större omfattning med övriga delar av Polisen och delta mer operativt i brottsbekämpningen. PKC-medarbetarna får tillgång till information och underrättelser som behöver sättas i ett större sammanhang för att kunna bidra bättre till Polismyndighetens uppsatta mål. För att kunna ta detta ansvar har PKC en operativ ledare som leder arbetet minutoperativt.
Vi söker nu operativa ledare med anställningsformen handläggare eller polisinspektör till någon av våra kontaktcenter i Farsta, Järva eller Norrtälje.
Läs mer om Polisens kontaktcenter och vår verksamhetsidé på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-polisens-kontaktcenter/

Publiceringsdatum
2024-09-04

Dina arbetsuppgifter
Som operativ ledare är du arbetsledare utan direkt personalansvar. Den operativa ledarens huvudsakliga ansvarsområde innebär att säkra den dagliga driften vid PKC i Stockholm, dvs. operativ ledning och styrning. Man leder den händelsestyrda verksamheten på PKC, både bland operatörer och förundersökningsledare kopplat till resurs, inflöde, uppdrag och lägesbild. Den operativa ledaren ska ha ett samlat grepp över det som sker på PKC Stockholm och fatta de beslut som uppdraget kräver. Man är även delaktig i PKC:s viktiga utvecklingsarbete.
I den operativa ledarens arbetsuppgifter ingår att:
övervaka ärendeinflöde, vidta åtgärder och vid behov prioritera pågående verksamhet och resurs
säkerställa tillgänglighet till polisregionens PKC genom aktiv arbetsledning och bemanning av köer
leda PKC vid större händelser och påfrestningar i samhället. Vid behov vara beredd att ingå i större ledningsstab
vara mottagare av lägesbilder från angränsande verksamheter samt agera och sprida information inom egen verksamhet
vara kontaktyta mot övriga regionala operativa ledare och även ansvarig för informationsspridning nationellt inom PKC
bedöma och besluta om biträde med tillfälliga utredningsinsatser (t.ex. digitala dörrknackningar) och annat operativt stöd som efterfrågas av polisregionen
leda PKC:s Taktiska forum och delta i flertalet andra operativa mötesforum
arbetsleda och vara ett stöd för medarbetare i hantering av ärenden, rådgivning och kunskapsöverföring kring operativa frågor som inte berör förundersökningsledning
granska och bedöma inkommen information, tips och underrättelser
hantera personaladministration såsom sjukskrivningar, vab, semestrar och besluta om övertid m.m utanför kontorstid

Region Stockholm tar samtliga inkomna samtal nationellt nattetid. För den operativa ledaren innebär det beredskapstjänstgöring nattetid.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
gymnasieexamen
minst två års arbetslivserfarenhet på heltid och i närtid
erfarenhet som chef eller arbetsledare inom verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
goda datakunskaper och erfarenhet av dator som arbetsredskap i det dagliga arbetet
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
god förmåga i engelska, främst i tal och förståelse

Det är meriterande om du även har:
polisexamen i enlighet med Polisförordningen med godkänd aspirantutbildning och erfarenhet av arbete i yttre tjänst, ledningscentral eller akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
erfarenhet från PKC:s verksamhet, förundersökningsledning eller underrättelseverksamhet inom polismyndigheten
utredningsvana från ärenden inom myndighets-/rättsväsendet eller motsvarande

I den här rollen är det viktigt att du har förmågan att se helhet och ha verksamhetens uppdrag i fokus. Det är också viktigt att du har ett serviceinriktat förhållningssätt, är flexibel och stresstålig och tycker om att lösa problem. För att trivas i rollen behöver du även ha social kompetens, är trygg i dig själv kunna fatta egna och snabba beslut.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Övrig information
Facklig företrädare: SEKO polisen region Stockholm, ST region Stockholm, SACO-S region Stockholm, Polisförbundet region Stockholm. Samtliga nås via polisens växel 114 14.
Arbetsort: Farsta, Järva, Norrtälje
Periodplanerat schema, dagar (6-15), kvällar (14-23), helger, beredskap nattetid
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Gå in på polisen.se sök fram den aktuella annonsen, spara ner urvalsenkäten, fyll i den och bifoga den i mailet med din ansökan/ditt CV".
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
TF Gruppchef, frågor kring uppdraget
Christian Holmberg
christian.holmberg@polisen.se

Jobbnummer
8880078

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: