Objektägare IT för Samhällsbyggnad och kommunadmin
Åmåls kommun / Datajobb / Åmål
2025-11-27
Visa alla datajobb i Åmål,
Säffle,
Bengtsfors,
Grums,
Mellerud eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål Vill du driva digital utveckling som gör skillnad för tre kommuner i Dalsland? Vi söker en objektägare som blir länken mellan IT och verksamhet, med inriktning på samhällsbyggnad och kommunens övergripande administrativa system.
Vad erbjuder vi
Nu finns chansen till en unik och spännande tjänst på den gemensamma IT- och digitaliseringsenheten för Bengtsfors, Färgelanda och Åmål. Som objektägare för samhällsbyggnadsområdet och kommungemensam administration är du en nyckelperson och kontaktyta mellan vår IT-organisation, som befinner sig i en spännande utvecklingsfas med stora möjligheter, och kommunernas centrala verksamhetsområden.
Ditt dagliga arbete består av dialog, samarbete och ansvar för en samverkansplattform där du får vara med och ta fram beslut om inriktningen för morgondagens digitala lösningar inom plan- och byggprocesser, fastighetsförvaltning, miljöarbete och administrativa tjänster. Du krokar arm med beslutsfattare inom kommunernas verksamheter, liksom vår IT-enhets spetskompetens inom den senaste tekniken. Stadigt rotad i båda dessa världar hjälper du till att göra kloka vägval som påverkar kommunernas effektivitet och medborgarnas service!
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång. Läs mer om vilka förmåner du får som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande!
Ditt uppdrag
I rollen leder och samordnar du dialogen mellan olika aktörer, driver utvecklingen av digitala tjänster som förenklar och förbättrar kommunala processer och ser till att beslut och prioriteringar följer styrmodeller och samverkansavtal. Du identifierar förbättringsområden, initierar projekt för implementering av nya lösningar och bygger nätverk som möjliggör innovation och samverkan. Dessutom stöttar du verksamheterna vid upphandlingar och förändringsarbete för att skapa långsiktigt värde. Ansvarsområdet omfattar inte bara samhällsbyggnad utan även kommungemensamma administrativa processer som HR och ekonomi. Du har insyn i dessa områden och fungerar som en brygga mellan verksamheten och IT-organisationen när nya system ska införas eller befintliga lösningar utvecklas. Det innebär att du bidrar till att säkerställa att HR- och ekonomisystemen är effektiva, integrerade och möter verksamhetens behov.
Vem är du
Du är en person som trivs med att arbeta i gränslandet mellan teknik och verksamhet. För att lyckas i rollen behöver du vara trygg och ha god förståelse för kommunernas uppdrag och organisation. Du har erfarenhet av projektledning och förändringsarbete och gärna kompletterande erfarenheter kopplade till IT och digitalisering. Du är nyfiken på nya arbetssätt och ser möjligheterna med modern teknik.
I ditt arbete samverkar du kontinuerligt med verksamhetsföreträdare, IT-organisationen och andra intressenter. Du förbereder, genomför och följer upp dialogmöten och digital samverkan, säkerställer att beslut fattas i linje med styrmodeller och samverkansavtal, och identifierar insatser för implementering av digitala lösningar. Du upprätthåller nätverk som möjliggör utvecklingsprojekt och tester, förankrar IT-tekniska krav med rätt kompetenser och fungerar som en kontaktpunkt för verksamheterna vid upphandlingar. Du har överblick över system, avtal och omvärldsbevakning, informerar om IT-relaterade förändringar och planerar genomförandet tillsammans med verksamheten och IT-organisationen. Du tar emot, förankrar och prioriterar behov av utveckling och förändring och upprätthåller en fungerande dialogstruktur med möten och dokumentation av beslut.
Vi värderar personliga kompetenser högt - du är kommunikativ, samarbetsinriktad och har lätt för att skapa nätverk.
Formella kompetenskrav
• Eftergymnasial utbildning inom samhällsbyggnad, administration och/eller IT och digitalisering, eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• God organisationsförmåga - du kan hantera komplexa processer och samverkan mellan olika parter
• God kommunikationsförmåga på svenska - du kan tydligt förmedla information både muntligt och skriftligt
• Erfarenhet av digitaliseringsarbete och verksamhetsutveckling - du förstår hur digitala verktyg kan användas för att effektivisera och förbättra kommunal verksamhet
• Förmåga att skapa och upprätthålla relationer - rollen innebär en central kontaktyta mellan IT-organisationen och förvaltningarna
• Digital identifikation med BankID
• B-körkort
Meriterande
• Erfarenhet av samhällsbyggnadsområdet eller kommungemensam administration
• Tidigare arbete med IT-relaterade projekt inom offentlig sektor
Anställningen
Tillsvidareanställning på 100% med tillträde i januari 2026 eller enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.
Objektägare för samhällsbyggnad och kommunadmin är för närvarande placerad vid IT- och digitaliseringsenheten inom kommunstyrelseförvaltningen i Åmål, som är organiserad direkt under kommunstyrelsen. Närmaste chef är IT- och digitaliseringschefen för Bengtsfors, Färgelanda och Åmål.
Ansökan
Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.
Varmt välkommen med din ansökan!
(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Åmåls kommun (org.nr 212000-1587)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Åmåls Kommun
Kontakt Facklig Vision - Marcus Blom Löfgren
marcus.lofgren@amal.se 079-0655130 Jobbnummer 9617814