Nämndsekreterare vid Kommunstyrelseförvaltningen i Örebro kommun
Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Gillar du utmaningar och att få möjlighet att utvecklas i din profession?
Om tjänsten
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen.
• Sekreterarskap för nämnden och i beredningsforum.
• Ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor.
• Ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering.
• Registrering av inkomna handlingar.
• Självständigt handlägga ärenden/uppdrag.
• Ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet.
• Hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet
Publiceringsdatum2017-04-10Kompetenser• Adekvat högskoleexamen 180 hp, (samhällsvetenskaplig-, förvaltnings-, statsvenskaplig- eller juridiskinriktning)
• Kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt.
• Arbetslivserfarenhet inom nämndadministration i offentlig verksamhet.
• Kunskap och erfarenhet om moderna ärende- och dokumenthanteringssystem.
Som person har du god förmåga att planera, följa upp och utveckla administrativa rutiner. Du har en god samarbetsförmåga, en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänstemän och andra aktörer. Arbetet kräver ett självständigt och strukturerat arbetssätt samt god förmåga att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift. Förmåga till helhetssyn, ta initiativ och att driva utveckling.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• Kunskap om lagstiftning inom skolområdet
Omfattning och tillträde
Tillsvidareanställning 100%, tillträde 2017-09-01, 1 tjänst.
Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen, avdelningen för Kansli- och demokratistöd. Avdelning kansli och demokratistöd erbjuder stöd med administration, ärendehantering, utredningsarbeten och juridik. Vi biträder kommunstyrelsen, nämnder, förvaltningar och kommunala bolag med juridisk rådgivning och agerar ombud för kommunen i domstol. Stadsarkivet säkerställer att allmänna handlingar hanteras korrekt. Vår enhet består av 23 medarbetare.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på
http://www.orebro.se/jobb.Ansökan
Sista ansökningsdag är 2017-05-01.
Ref.nr: Ks 580/2017
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-05-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMona Öhrn, Enhetschef 019-21 41 19
Vision Expedition, 019-21 11 93
SACO Expedition, 019-213096
FöretagÖrebro Kommun
AdressÖrebro Kommun
Box 30060
70135 Örebro
KontorsadressBox 30060
Jobbnummer 3430549
Observera att sista ansökningsdag har passerat.