Nämndsekreterare som vill leda och utveckla ärendeprocessen
Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen i Göteborg Västra Hisingen är en expansiv stadsdel med starka kontraster. Här finns en mix av både småstad och landsbygd, småföretagande och industri, hav och skog.
Framförallt finns här en blandning av människor med olika bakgrund och kultur. Som en av våra drygt 2 700 medarbetare blir du delaktig i att utveckla stadsdelen. Ditt uppdrag blir att medverka till ett långsiktigt hållbart Göteborg genom att ge våra invånare service med hög kvalitet.
Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt jobb med möjlighet att göra skillnad!
Publiceringsdatum2014-01-23ArbetsuppgifterVill du arbeta som expert på ärendehantering nära politiken och förvaltningsledningen? Vi söker en nämnd- och utskottssekreterare till en av förvaltningens stödfunktioner - Utvecklingsavdelningen, Kansli. Uppdraget är att tillsammans med vår andra nämndsekreterare stödja nämnd, chefer och medarbetare med specialistkompetens genom att:
• Ge råd och stöd utifrån ditt kompetensområde.
• Samordna och systematisera arbetet i organisationen inom ärendehantering.
• Säkerställa att de beslut, riktlinjer, regler och lagar som gäller för området följs.
Tjänsten har en central placering i förvaltningen och frågorna berör alla sektorer i stadsdelsförvaltningen. Uppdraget styrs av ett flertal författningar och riktlinjer samt berör frågor som offentlighet och sekretess, rättsäkerhet, likabehandling med mera. Du ska ha god kunskap inom området och fungera som förvaltningens expert i nämnd- och utskottsfrågor samt juridiska frågor.
Du ska vara välinformerad i aktuella frågeställningar och arbeta övergripande med dina områden. Det är ofta hit allmänhet och massmedia vänder sig för att få kunskap om nämndens ärenden och beslut. Du ska därför tycka om att ha kontakt med många människor och kunna skapa goda relationer.
Du arbetar nära de förtroendevalda i nämnden. Uppdraget innehåller allt ifrån juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträden i stadsdelsnämnden och dess individutskott. Individutskottet hanterar bland annat ärenden där vi yttrar oss till andra myndigheter samt beslut om olika insatser för individer. I uppdraget ingår att gå igenom ärenden som skall behandlas i nämnd och utskott, utifrån en god juridisk kompetens. Att arbeta fram metoder för att säkerställa hög kvalitet i nämnd och utskott ingår i uppdraget. Därför behöver du vara noggrann, ansvarstagande och tycka om att ha struktur.
Arbetrt innehåller olika administrativa uppgifter, där en del är direkt kopplade till nämndsarbetet som exempelvis expediering och arvodesrapportering. Du ska även kunna bistå i diariet och förvaltningsbrevlåda. I uppdraget ingår till viss del att vara behjälplig i utredningsarbete utifrån din specialistkunskap samt skrivning och utformning av tjänsteutlåtande.
I samverkan med båda nämndsekreterarna kommer huvudansvaret mellan de olika uppdragen delas upp så att det blir tydligt vem som har huvudansvar för nämnds- respektive utskottsarbetet. Det är viktigt att samarbeta för att öka varandras kompetens och för att kunna täcka upp för varandra.
KvalifikationerDu ska ha stor erfarenhet av att arbeta med en politiskt styrd nämnd. Minst ett års yrkeserfarenhet som nämnd- eller utskottssekreterare är ett krav. Du ska också ha erfarenhet av att tolka lagstiftning inom området exempelvis socialtjänstlag, skollagstiftning eller liknande och kunna vidareförmedla det till berörda. Du ska ha stor erfarenhet av att ha arbetat med ärendehantering i något databassystem gärna Lotus Notes version.
Högskoleexamen med inriktning mot kommunal juridik, exempelvis KL, FL, OSL och den speciallagstiftning som rör stadsdelsnämndens område är ett krav.
Du ska ha väldokumenterat god förmåga att uttrycka dig skriftligt, ha ett strukturerat arbetssätt med god administrativ förmåga samt ha goda IT-kunskaper.
Erfarenhet av att leda utredningsarbete är meriterande.
Du skall ha följande förmågor:
• Förmåga att ta initiativ till förändring och utveckling inom området tillsammans med andra specialister och chefer.
• Kunna driva omvärldsbevakning och kontinuerligt hålla dig uppdaterad inom området gällande exempelvis lagstiftning.
• Förståelse för hur staden styrs genom styr- och kvalitetsverktyg.
• Förmåga att leda och driva såväl uppdrag som grupper mot angivna mål samt slutföra uppdrag på utsatt tid.
• Förmåga att organisera och strukturera arbetsuppgifterna på ett enkelt och effektivt sätt.
• Samarbetsförmåga, förmåga att skapa och arbeta i nätverk samt förmåga att lösa konflikter samt intresse för att ge service.
Arbetstider och omfattningHeltid. Arbetstid: Dagtid. Tjänstgöring vissa kvällar ingår. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde; Snarast eller enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-02-06
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.
Ange följande referens när du ansöker: 30/14
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMarika Augustsson, Kanslichef 031-366 60 10
Facklig kontaktGunnar Sasse, SACO / JUSEK 031-368 57 52
Magnus Lagström, SSR repr 031 - 366 64 70
FöretagGöteborgs stad, SDF Västra Hisingen
AdressGöteborgs stad, SDF Västra Hisingen
40482 Göteborg
Jobbnummer 1758889
Observera att sista ansökningsdag har passerat.