Nämndesekreterare till arbetsmarknad och vuxenutbildning
Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2025-01-31
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Arbetsmarknads och vuxenutbildning har både det övergripande ansvaret för stadens kommunala vuxenutbildning och för hela stadens arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Tillsammans skapar vi förutsättningar för studier och arbete för göteborgare i alla åldrar, allt ifrån ungdomar som ska få sina första jobb till vuxna som ska ges möjlighet att byta yrkesbana.
För att lyckas med vårt uppdrag samarbetar vi med både engagerade entreprenörer, akademin, världsomspännande företag, civilsamhället och självklart med övriga staden. Hos oss ger du såväl göteborgare som näringslivet nya möjligheter, varje dag.
Vi är förvaltningen som rustar göteborgaren för både nutid och framtid!
Publiceringsdatum2025-01-31ArbetsuppgifterSom nämndsekreterare på arbetsmarknad och vuxenutbildning tillhör du enheten IT, Kansli och Intern service. Utöver dig består kansliteamet idag av arkivarie, registrator samt dokumentcontroller och ni utgör tillsammans en viktig specialistfunktion som stödjer förvaltningens verksamheter inom informations- och ärendehantering samt arkiv och dataskydd. I teamet ansvarar ni för era respektive områden men arbetar mycket med kollegialt lärande och hjälper varandra när det behövs i det dagliga arbetet. Som stödfunktion i en mindre förvaltning har du nära kontakt med förvaltningsdirektören, chefer och medarbetare i förvaltningens verksamheter.
Din roll som nämndsekreterare innebär att samordna och utveckla förvaltningens ärendeprocess inför den politiska nämndens sammanträden under vilka du är sekreterare. I uppdraget ingår det att bevaka att ärenden kommer upp för beslut samt kvalitetsgranska beslutsunderlag med fokus på klarspråk och rättssäkerhet för att ge förutsättningar för nämnden att fatta väl underbyggda beslut. Du arbetar i denna del nära förvaltningsdirektören samt utgör ett professionellt stöd till handläggare och chefer i deras arbete med att producera beslutsunderlag. Du ansvarar också för den administrativa hanteringen kopplat till nämndens och presidiets sammanträden så som att ta fram kallelse och föredragningslista, skriva protokoll samt diarieföring och expediering av beslut.
Arbetsuppgifter inom kansliverksamheten innefattar också ansvar som dataskyddskontakt för förvaltningen, vilket innebär att samordna och stödja förvaltningens arbete utifrån GDPR.
KvalifikationerDu som söker ska ha minst en treårig högskoleutbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För denna tjänst ser vi gärna att du har erfarenhet av nämndarbete och/eller juridiskt arbete inom kommun eller region. Rollen som nämndsekreterare kräver att du har kunskaper inom kommunallag, förvaltningslag, offentlighet- och sekretesslag samt mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Kunskaper inom GDPR ser vi som starkt meriterande.
För att trivas och passa i rollen som nämndsekreterare behöver du som person vara strukturerad i ditt arbete. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Då arbetet bland annat innefattar kvalitetsgranskning behöver du vara analytisk och ha ett öga för detaljer. Då du har många kontaktytor inom förvaltningen behöver du vara en god kommunikatör och ha en god samarbetsförmåga. Tjänsten som nämndsekreterare innefattar arbetsuppgifter som andra sällan arbetar med och du behöver därför trivas i att arbeta självständigt och ha en förmåga att kunna ta egna beslut.
Du om söker behöver ha förmåga att se samband och kunna dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du behöver kunna anpassa din kommunikation efter mottagare/målgrupp och situation samt att du kan förmedla information på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt.
Det är viktigt att du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. I rollen som nämndsekreterare behöver du ha mod och förmåga att fatta egna beslut, inom ramen för ditt uppdrag, utan att vara beroende av andra. Det är mycket viktigt att du tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt.
ÖVRIGT
Vänligen bifoga till din ansökan examensbevis eller motsvarande.
Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan!
Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering.
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår sida på LinkedIn.
https://www.linkedin.com/company/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning-g%C3%B6teborgs-stad/Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C230975".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Arbetsmarknad och vuxenutbildning
Kontakt tf enhetschef IT, kansli och Internservice
Ann Flyning
Jobbnummer 9138542