Migrationsverket söker beslutsfattare
Migrationsverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sigtuna,
Knivsta eller i
hela Sverige Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Vi söker två beslutsfattare till ansökningsenheten i Solna. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar.
Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.
Publiceringsdatum2015-12-14Dina arbetsuppgifterDu utreder, handlägger, föredrar och fattar beslut i migrationsärenden enligt utlänningslagen och annan tillämplig lagstiftning. Du svarar för att upprätthålla, inhämta och sprida kunskaper internt inom sakområdet samt ger stöd och handleder personal i det dagliga arbetet. Du ansvarar för att driva handläggningen framåt och fattar beslut under hela processen. Du deltar aktivt i verksamhetens utveckling mot effektivare och rättssäkrare handläggning. Som beslutsfattare handleder du i sakfrågor som en expert och hjälper handläggarna i ärendehanteringen. Du fattar besluten utifrån de förslag som handläggarna presenterar. Du kommer att arbeta med praxisrelaterad- tolkning och tillämpning.
Att ge information till sökande samt besvara frågor från allmänheten och andra myndigheter kan även förekomma i arbetet.
Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.
KvalifikationerDu har akademisk examen med juridisk- eller statsvetenskaplig inriktning. Du har några års erfarenhet av att handlägga och föredra kvalificerade förvaltningsrättsliga ärenden samt några års erfarenhet av hantering av ärenden enligt tillämplig lagstiftning. Meriterande är erfarenhet av förmedling av kunskap inom rättslig tillämpning och av arbete på asylprövnings- eller tillståndsprövningsenheten på Migrationsverket. Det är även meriterande med erfarenhet av förmedling av kunskap i rättslig tillämpning och av handläggning av utlänningsärenden. Vidare är det meriterande med erfarenhet av från arbete vid ambassad, Försäkringskassan, Skatteverket alternativt advokatbyråer specialiserade på asylrättsfrågor.
Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Vidare har du goda kunskaper i Officepaketet och i förvaltnings- och utlänningslagen. Du har svenskt medborgarskap.
Personliga kompetenser
Du ser helheter och förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut samt tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektiv nå gemensamma mål och du skapar engagemang och delaktighet. Vidare är du trygg, stabil och skiljer på det personliga och professionella. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt.
Upplysningar
Anställningsform: Visstidsanställning 6 månader.
Arbetstid: Kontorstider, arbetstiderna kan komma att förändras.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Solna.
Tillträde för befattningen: Snarast.
Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen kan du mejla till
migrationsverket@proffice.se .
Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du Enhetschef, Ann-Kari Olsson, 010-485 40 55.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan och meritförteckning senast den 28 december. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-12-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagMigrationsverket
AdressMigrationsverket
Pyramidvägen 2A
16956 Solna
KontorsadressPyramidvägen 2A
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2575588
Observera att sista ansökningsdag har passerat.