Kvalificerad handläggare till NFC:s avdelningskansli
Polismyndigheten Östergötland / Administratörsjobb / Linköping
2025-10-27
Visa alla administratörsjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten Östergötland i Linköping,
Norrköping eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Nationellt forensiskt centrum
Nationellt forensiskt centrum (NFC) är en avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför avdelningen forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Avdelningen ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen - från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och it-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att agera expertstöd samt bedriva utbildning, strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga.
NFC:s avdelningskansli
Avdelningskansliet vid nationellt forensiskt centrum består av fem kansligrupper som tillsammans ansvarar för planering och uppföljning av avdelningens verksamhet. Kansliet har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som krisberedskap, lokaler, inköp, materialhantering och registratur samt ansvarar för transport och logistik.
Publiceringsdatum2025-10-27Dina arbetsuppgifterNu söker vi en kvalificerad handläggare till avdelningskansliet vars ansvar avser bland annat områdena strategisk och operativ beredning, kvalitetssäkring, krisberedskap och lokalförsörjning. Gruppens uppgifter inom dessa områden är i huvudsak att skapa strukturer, samordna och driva NFC:s agerande och säkerställa kvalitet så att NFC på bästa sätt kan utvecklas.
Inom ramen för ditt ansvarsområde ansvarar du för att verksamhetens uppdrag utförs på ett effektivt sätt med verksamhetens bästa i fokus. Gruppens ansvarsområden innefattar såväl operativa som strategiska perspektiv på verksamheten, vilket innebär att du växlar mellan perspektiven i det dagliga arbetet.
Tillsammans med dina kollegor tar du ett aktivt ansvar för att bidra till utveckling av verksamhetens ansvarsområden i linje med de behov, regler och riktlinjer som finns inom myndigheten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar:
Ansvar för att ta emot, bereda och svara ut på inkomna förvaltningsärenden och andra komplexa frågor som inkommer till NFC kansli
Samordningsansvar för att hålla ihop beredning av organisationsförändringar
Förvalta och samordna avdelningens styrdokument och rutiner
Samordning av NFC:s skyddskommitté
Stödfunktion vid utlämnande av allmän handling
Andra uppdrag som delegeras utav ansvarig gruppchef
Arbetsuppgifterna kommer innebära både ett självständigt och ett teambaserat arbete med uppgifter som kräver planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning. Tjänsten innebär ett nära samarbete med olika delar av NFC samt med andra delar av Polismyndigheten.
KvalifikationerRollen är en möjlighet för dig som har:
För funktionen relevant akademisk utbildning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
Flerårig erfarenhet av självständigt arbete vid statlig myndighet eller offentlig verksamhet med uppgifter som krävt analys, planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning.
Mycket god datavana
Mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska
Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av och goda kunskaper om att arbeta med organisations och-/eller process- och styrningsfrågor.
Erfarenhet av uppdrags- eller projektledning och-/eller kvalificerat utredningsarbete inom offentlig sektor.
Erfarenhet av att stödja beslutsfattare på strategisk nivå med analys- och beslutsunderlag.
Dina personliga egenskaperI rollen kommer du att växla mellan ett strategiskt och ett operativt perspektiv gällande både handläggning, beredning och samordning. Arbetsuppgifterna ställer krav på både strategiskt tänkande och noggrannhet i det enskilda ärendet.
Vi söker dig som har förmåga att förstå hur olika delar av en verksamhet är integrerade med varandra och har förmågan att se till såväl helhet som delar.
Du bidrar till att avdelningens strukturer för beredning och handläggning är effektiva och välfungerande. I handläggningen av enskilda ärenden säkerställer du kvalitet och helhetsperspektiv. Rollen som handläggare kräver att du är kvalitetsmedveten, har en god analytisk förmåga, att du är strukturerad och kan arbeta självständigt samt har förmåga att koordinera och prioritera dina arbetsuppgifter.
Du behöver ha förmågan att vara utvecklings- och lösningsorienterad för att driva såväl dina arbetsuppgifter som verksamhetens utveckling framåt.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du bidrar till ett gott arbetsklimat genom att samarbeta och kommunicerar med andra på ett smidigt och prestigelöst sätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Varaktighet: Tillsvidare
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Dagtid med flex
Tjänstebenämning: Handläggare
Funktion: Handläggare
Ansökan sker via arbetsgivarens hemsida. Följ instruktionerna i annonsen för att skicka in din ansökan.
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/oktober/kvalificerad-handlaggare-till-nfcs-avdelningskansli/ Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-06
Se annons www.polisen.se
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten Östergötland
Jobbnummer 9575866