Kvalificerad expert på operativa risker i banker
Finansinspektionen / Bankjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla bankjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Finansinspektionen i Stockholm Vill du arbeta med den löpande tillsynsdialogen mellan Finansinspektionen (FI) och bankerna? Har du erfarenhet av arbete med operativa risker? Om du vill arbeta med bedömningar av sårbarheter och sammanställa lägesbilder av bankers motståndskraft mot icke-finansiella risker - då kan det här vara jobbet för dig!
Om jobbet
Som kvalificerad expert inom bankers operativa risker ansvarar du för tillsyn och regelutveckling inom detta område. Du arbetar inom den löpande tillsynen, där FI har regelbundna kontakter och dialog med olika nivåer inom bankerna. Du gör löpande riskbedömningar men även kartläggningar, fördjupade analyser och undersökningar.
I rollen har du ett nära samarbete med kollegor både inom avdelningen och andra delar av FI. Du sammanställer bedömningen av de enskilda bankernas motståndskraft mot icke-finansiella risker, med stöd av arbetet som görs av experter inom it- och informationssäkerhet, penningtvättsrisker och betalningstillsyn. Det ingår även kontakt med bankerna och samarbete med andra nationella och internationella myndigheter.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har akademisk examen inom ekonomi eller juridik
• har relevant erfarenhet, från arbete inom exempelvis en riskkontroll eller compliancefunktion, intern eller extern revision av finansiella företag, alternativt inom myndighet på finansmarknadsområdet
• har kunskap om operativa risker i banker
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av arbete med regelefterlevnad i banker
• har erfarenhet av regelutvecklingsarbete
• har kunskap om styrning, riskhantering och kontroll.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ta egna initiativ
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:
https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Publiceringsdatum2022-12-06Kontaktperson för detta jobbBjörn Bargholtz, avdelningschef, 08-408 983 77
Sista ansökningsdag:
2023-01-04
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-01-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Finansinspektionen (org.nr 202100-4235),
http://www.fi.se/ Jobbnummer 7235722
Observera att sista ansökningsdag har passerat.