Kurator till öppenvårdsgruppen Barn och familj

Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
2016-04-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kurator till öppenvårdsgruppen Barn och familj" (publicerad 2018-03-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Örebro är Sveriges sjunde största kommun och har cirka 140 000 invånare med 165 olika nationaliteter.
Vill du bidra med en god service till Örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Vi har Sveriges viktigaste jobb, var med och gör skillnad!
Socialförvaltningens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande & mottagning, Barn & Familj, Ungdom & Familj och Vuxna.
Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättsäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra brukare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Öppenvårdsgruppen Barn och familj är en del av socialtjänstens insatser för familjer med barn i åldern 0-15 år och ingår i området Barn & Familj.

Öppenvårdsgruppen Barn och Familj arbetar på uppdrag av socialförvaltningens utredningsenhet och familjerna själva. Vårt uppdrag är att hjälpa till att skapa bästa möjliga förutsättningar för växt och utveckling för de familjer vi möter.Som kurator arbetar du mot givna mål  enligt upprättande vårdplan. Detta arbete kan ske i våra lokaler, i familjers hem eller närområde. Dokumentation sker i Procapita.

Publiceringsdatum
2016-04-04

Dina arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet går i huvudsak ut på att möta familjer i olika sorters samtal. Dessa samtal kan ske i familjernas hem eller i våra lokaler. Fokus ska ligga på att hjälpa familjen att hitta sätt att förändra och stärka sin situation och utveckling. Arbetet kan innebära praktiskt stöd som t ex att vara modell för familjer vad gäller att skapa struktur i hemmet. Du behöver också vara beredd att medverka och stödja i kontakter med andra verksamheter och myndigheter. Du ska vara bekväm  att arbeta självständigt men även kunna ingå som en del av ett team. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket innebär att du på ett tydligt sätt kan uttrycka dig i tal och skrift. Du har förmåga att hitta lösningar och god kunskap om de möjligheter och begränsningar som gällande lagstiftning utgör.

Kompetenser
• Utbildad socionom alternativt socialpedagog
• B-körkort

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
• Kunskap och erfarenhet av nätverk- systemteori
• Kunskap om MI (Motivational Intervieeing)
• Kunskap och erfarenhet av behandlingsarbete
•  Erfarenhet av Procapita

Anställningens omfattning
Vikariat 100%, from 13 juni 2016 tom 27 januari 2017, 1 tjänst.

Facklig information
Vision:0771-44 00 00
SACO:019-21 30 96

Så ansöker du
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 16 April 2016

Ref.nr:Sv 78/2016

Välkommen med din ansökan!

Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Örebro Kommun

Adress
Örebro Kommun
Box 30060
70135 Örebro

Kontorsadress
Box 30060

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2760001

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: