Kravanalytiker till avdelningen för verksamhetsutveckling
Post- och Telestyrelsen / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Är du en kravanalytiker med erfarenhet och fallenhet för verksamhetsutveckling? Har du dessutom intresse för grafisk design och användbarhet samt är van vid att leda workshops kan detta vara en spännande tjänst för dig!
PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.
Avdelningen för verksamhetsutveckling söker nu en kravanalytiker till enheten för it-utveckling.
Vad ska jag arbeta med?
Som kravanalytiker är du en viktig del i att driva digitaliseringen av PTS framåt genom att arbeta med att hur myndigheten med i första hand givna resurser och organisation kan höja kvaliteten i vårt arbete, lösa fler uppgifter, lösa uppgifter på kortare tid och lösa allt svårare och mer komplexa uppgifter. Specifikt handlar din roll om att utveckla it-stödet så att det blir både adekvat och effektivt. En tydlig strategisk inriktning är att förflytta PTS från en stor mängd egenutvecklade system till införandet av standardsystem som vi utvecklar anpassningar och tilläggsfunktionalitet till.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• arbeta med verksamhet och it vad gäller kravhantering och kravanalys, med funktionella såväl som icke-funktionella krav
• förbättra PTS verksamhet med hjälp av digitaliseringens möjligheter
• utföra förstudier och mindre utredningsarbete kopplade till systemutveckling
• projektleda it-projekt i nära samarbete med utvecklare för att implementera eller utveckla nya tjänster, system eller applikationer
• planera och genomföra workshops och arbetsmöten
• arbeta med design- och användbarhetsfrågor tillsammans med kommunikationsavdelningen
• delta i testarbetet t.ex. som testledare
Vem söker vi?
Vi söker dig med:
• relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• erfarenhet av kravanalysarbete i syfte att utveckla nya tjänster, system eller applikationer
• erfarenhet av att leda workshops
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande med:
• kunskap om interaktions- och gränssnittsdesign
• erfarenhet av användbarhet och tillgänglighetsanpassning
• erfarenhet av arbete med test och intressentanalyser
• kännedom om agila arbetssätt och erfarenhet från Jira eller motsvarande
• certifiering som kravanalytiker, projektledare, ux-designer eller liknande relevant certifiering
• erfarenhet av arbete med informationsarkitektur och it-arkitektur
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att du ska trivas i rollen är det viktigt att du är drivande och lösningsorienterad. Du behöver vara analytisk samtidigt som du har förmågan att tänka strategiskt. Du behöver också ha en pedagogisk förmåga vara självgående i ditt arbete.
Vidare är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga eftersom du som verksamhetsutvecklare kommer ha många olika kontaktytor, framförallt internt på PTS.
Var på PTS ska jag jobba?
Avdelningen för verksamhetsutveckling samordnar och integrerar myndighetens alla frågor om verksamhetsutveckling och digitalisering. Avdelningen består av tre enheter; it-utveckling, processutveckling samt it-drift. Avdelningen har totalt ca 20 medarbetare.
Alla på avdelningen arbetar med verksamhetsutveckling där enheten för processutveckling mestadels arbetar ut mot verksamheten med att identifiera behov av effektivisering och rationalisering, medan enheten för it-utveckling fokuserar på realiserandet av de utvecklingsaktiviteter som har en it-komponent. Arbetet inom it-utveckling sker i nära dialog med enheten för processutveckling och kärnverksamheten.
Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.
Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.
För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 5 mars 2020. Diarienummer 20-1549.
För mer information kontakta it-utvecklare Maria Lindeberg (v.9), 08-678 57 56, enhetschef Charlotte Örnlid, 08-678 57 88 (v. 10) eller HR-specialist Johan Gustavsson (v. 10), 08-678 58 11.
För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till
saco@pts.se eller
st@pts.seHär kan du få information om hur PTS registrerar dina personuppgifter.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2020-02-21ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPost- och Telestyrelsen
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 5112454
Observera att sista ansökningsdag har passerat.