Koordinator till Enheten för digital vård och omsorg

Umeå kommun / Administratörsjobb / Umeå
2025-09-26


Visa alla administratörsjobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Umeå kommun i Umeå, Vindeln eller i hela Sverige

Var med och utveckla framtidens äldreomsorg i Umeå!

Äldreomsorgen i Umeå kommun vill i närhet och samspel vara en resurs som frigör och stärker människors förmåga att leva ett självständigt liv.

Nu söker vi två koordinatorer (socionomer) som vill vara med och starta upp en helt ny gren inom vårt digitaliseringsteam. Du får en nyckelroll i att bygga upp en innovativ, tvärprofessionell verksamhet där omsorg, teknik och samverkan möts för att skapa en bättre vardag för äldre. Här blir du en viktig länk mellan individens behov och de digitala lösningar som ger trygghet, självständighet och livskvalitet.

Publiceringsdatum
2025-09-26

Om företaget
Enheten för Digital Vård och Omsorg ansvarar idag för installationer av digitala lösningar i hemmet och för att stötta människor i användningen av digital teknik. Hos oss finns redan it-tekniker som arbetar praktiskt med installation, service och support. Som koordinator kommer du att arbeta nära teknikerna och tillsammans med övriga roller i teamet driva utvecklingen av den nya grenen framåt. Nu utvecklas enheten från teknikspåret till att leda, samordna och utföra digitala insatser och lösningar för hela äldreomsorgen.

Vi inleder med fokus på hemtjänsten och prevention men kommer successivt att bygga ut verksamheten till att även omfatta hemsjukvård och vård- och omsorgsboenden.

Vårt digitaliseringsteam som du kommer att bli en del av består av verksamhetsutvecklare, projektledare, koordinatorer och it-tekniker. Tillsammans arbetar vi både strategiskt och praktiskt för att skapa lösningar som fungerar i vardagen. Vi tror på teknik som skapar verkligt värde för både medborgare och medarbetare och på samverkan som en nyckel till framgång.

Arbetstider kan variera utifrån verksamhetens behov och kan inkludera arbete utanför kontorstid.

Dina arbetsuppgifter
Vara med och bygga upp ett nytt team i vår enhet med inriktning med start mot hemtjänst och prevention.
Bedöma och matcha digitala lösningar till individens behov och önskemål inom vård och omsorg.
Samverka med enhetens it-tekniker för att skapa fungerande helhetslösningar för den enskilde.
Samverka aktivt med andra professioner och myndigheter för att utveckla verksamheten och digitala insatser.
Uppmärksamma när digitala insatser inte längre räcker till och aktualisera behovet till biståndshandläggare.
Möta personer i utsatta situationer och ge professionellt stöd till enskilda samt anhöriga under hela processen.
Handleda kollegor som utför digital omsorg och vara förändringsledare vid implementering av nya arbetssätt.
Utföra administration och dokumentation kopplat till den enskilde.
Vara med och forma rutiner, arbetsmetoder och digitala lösningar för framtidens omsorg.
Arbeta enligt rutiner baserade på Socialtjänstlagen, Offentlighet- och sekretesslagen samt förvaltningsrättens krav.

Kvalifikationer
Socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning.
God kunskap om Socialtjänstlagen, offentlighet och sekretess samt förvaltningsrätt.
Erfarenhet av handläggning och professionellt bemötande av personer i utsatta situationer.
Förmåga att leda, samverka och driva förändringsarbete i en verksamhet.
Starkt intresse för digital utveckling och innovation inom vård och omsorg.
Flexibilitet och förmåga att arbeta både självständigt och i team.
Tjänsten kräver att du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift samt har goda kunskaper i engelska.
B-körkort.

Meriterande är erfarenhet av projektledning inom digitalisering.

Varför välja oss?
Du får vara med och starta upp en ny verksamhetsgren och driva ett samhällsviktigt uppdrag i takt med den snabba digitala utvecklingen. En flexibel, lärande och utvecklande arbetsmiljö med starkt medborgarfokus. Stort utrymme för nytänkande, samarbete över professionsgränser och eget initiativtagande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Följ Umeå kommun på Linkedin!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?

Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html

Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/640".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Umeå kommun (org.nr 212000-2627)

Arbetsplats
Äldreomsorg

Kontakt
Elli-Mari Lundgren, enhetschef
090-166019

Jobbnummer
9527594

Prenumerera på jobb från Umeå kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Umeå kommun: