Konsumentrådgivare till Konsument- och medborgarservice
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice / Organisationsutvecklarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice i Göteborg Enklare vardag i en hållbar och öppen stad är vår vision! Konsument- och medborgarservices målsättning är att underlätta för boende, besökare eller företagare som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar service och e-tjänster, samordnar och utvecklar digitala kanaler samt ger rådgivning inom konsument och budget- och skuldfrågor. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och Fairtrade City Göteborg.
Två av våra senaste uppdrag är att starta Romano Center i Väst samt att stötta stadsdelarna i deras arbete att öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande.
Sedan årsskiftet 2017 ingår också Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet i vår förvaltning. Vi är drygt 180 medarbetare.
Publiceringsdatum2018-11-21ArbetsuppgifterBrinner du för konsumentfrågor och hållbar konsumtion? Vill du vara en del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp? I sådana fall kanske du vill vara en av oss!
Konsumentrådgivningen är en del av rådgivningsverksamheten på Konsument- och medborgarservice och du blir hos oss del av en förvaltning som ligger centralt i Göteborg i trevliga lokaler. Vi har olika medarbetarförmåner så som friskvårdsbidrag, cykelförmåner och du har möjlighet att till stor del planera ditt egna arbete utifrån vårt förmånliga flextidsavtal.
Här erbjuds du ett arbete i en arbetsgrupp som leds av en samordnare och som ska präglas av gemensamt ansvarstagande och en helhetssyn i arbetet.
I uppdraget ingår att ge service till invånare i Göteborg och våra samverkanskommuner genom opartisk och oberoende rådgivning i konsumenträttsliga frågor. Du ger rådgivning bland annat avseende reklamationer och tvister, samt hjälper konsumenter att förbereda inför anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Arbetet innefattar även förköpsråd inför köp av tjänster eller varor.
Övriga arbetsuppgifter är bland annat att utreda, analysera och förmedla aktuella frågor inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området.
Du kommer också att ha en aktiv roll i verksamhetens påverkansarbete. Det innebär att vara med och driva olika projekt kopplade till hållbara konsumtionsmönster.
Utöver detta kommer du också att hålla föreläsningar, medverka i radio och TV, delta i olika nätverk och i sociala medier, samt förbereda och genomföra utbildningar.
I arbetsuppgifterna ingår också att medverka till att utveckla nya rådgivningskanaler och även vara en del i olika processer som pågår inom verksamheten, samt utveckla samverkan med olika externa och interna aktörer inom området.
KvalifikationerVi söker dig som har högskolexamen om minst tre år inom det samhällsvetenskapliga området eller erfarenhet som bedöms som likvärdig såsom lång erfarenhet från konsumtionsområdet. Meriterande är en bakgrund inom kommunikationsområdet.
Du har erfarenhet från rådgivande verksamhet samt av att arrangera och hålla föreläsningar, workshops eller andra nätverkande aktiviteter. Du är också bekväm med att använda dig av sociala media.
Meriterande är erfarenhet av att ha arbetat med projekt och marknadsundersökningar. Särskilt meriterande är arbete i projekt kopplat till hållbara konsumtionsmönster.
Du har goda kunskaper i svenska och engelska språket, både i tal och skrift. Har du även kunskaper i andra språk så är det meriterande.
För att du ska trivas och lyckas i rollen som konsumentrådgivare ska du vilja stå i rampljuset.
Du är lyhörd inför våra målgruppers olika behov och kan utifrån det anpassa ditt sätt att kommunicera och förmedla kunskap på ett inspirerande och entusiasmerande sätt.
Du är engagerad och tar egna initiativ för att utveckla verksamheten och får saker att hända, men är också en lagspelare som bidrar till gruppens gemensamma arbete.
Du är en god kommunikatör i både tal och skrift och har lätt för att uttrycka dig i såväl stora som små sammanhang samt är analytisk och kan finna lösningar på uppdrag och problem som uppstår.
Självklart delar du förvaltningens och stadens förhållningssätt: Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-12-09
Ange följande referens när du ansöker: A649964
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktRebecca Palosaari Fogler 031- 368 08 33
Ida Olsson 031-365 09 98
FöretagGöteborgs stad., Konsument och medborgarservice
AdressGöteborgs stad., Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg
KontorsadressEkelundsgatan 1
Jobbnummer 4470120
Observera att sista ansökningsdag har passerat.