Kommunsekreterare till kanslienheten, kommunledningskontoret
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Vår kommunsekreterare har efter många år på tjänsten valt att gå vidare till nya utmaningar. Vi söker därför nu en kommunsekreterare som vill vara med och driva och utveckla vår verksamhet!
Tjänsten är placerad på kommunledningskontorets kansliavdelning som består av medarbetare inom verksamheterna kansli, juridik och arkiv. Du kommer att ha ett nära samarbete med ditt team som består av en nämndsekreterare, en förvaltningssekreterare och en systemförvaltare.
Som kommunsekreterare är en del i kommunens viktiga arbete att värna vårt demokratiska samhälle. Ett arbete som berör många människor varje dag!
Vi erbjuder ett jobb med stort ansvar där du ha många kontakter med både politiker, tjänstemän och allmänheten. En central del i uppdraget är ärendeberedning till kommunens högsta organ, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige och dess utskott. Du ska föra protokoll på dessa sammanträden och arbetet innebär ett nära samarbete med kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens ordförande och förvaltningens tjänstemän.
Arbetet innefattar också att bidra till verksamhetsutveckling bland annat genom att utveckla ärendeprocessen och ta fram och revidera styrdokument för nämndsorganisationen. Kommunsekreteraren har också ett kommunövergripande ansvar för samordning och utveckling av nämndsadministrationen.
Du får goda möjligheter till kompetensutveckling och personlig utveckling. Som kommunsekreterare hos oss kommer du att få ett spännande och utvecklande arbete!
Vi ser fram emot din ansökan!
Publiceringsdatum2024-02-09ArbetsuppgifterSom kommunsekreteraren har du ansvar för ärendeberedning, möten och protokollföring relaterat till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, dess utskott och presidie, samt räddningsnämnden och krisledningsnämnd, då denna är i funktion.
Du förbereder också inför tjänstemannaberedningen inom kommunledningskontoret och säkerställer remisshantering inom kommunen. Du har kompetensen för rådgivning till kommunens politiska organ och tjänstemän avseende ärendeprocessen.
Internt arbete med samordning och utveckling av nämndsadministrationen i kommunen samt framtagande och revidering av styrande dokument för nämndsverksamheten ingår i ditt uppdrag. Information om ärendeprocessen och den politiska organisationen i kommunen publiceras på den externa webben och på intranätet, och för detta är du ansvarig redaktör.
KvalifikationerDu som söker har universitet- eller högskoleutbildning på minst 120p/180p med inriktning inom offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Kompetens inom speciallagstiftning som förekommer i kommunen, via utbildning eller arbetserfarenhet är meriterande. Vi vill att du har flerårig arbetslivserfarenhet av rollen som kommunsekreterare, alternativt nämndsekreterare. Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen krävs för rollen.
Givetvis har du goda datorkunskaper i Officepaketet. Evolution, Netpublicator eller annat dokument- och ärendehanteringssystem. Vi ser gärna att du har vana av att sätta sig in i flera verksamhetssystem liksom kunskap om webb och intranät och erfarenhet av Sitevision eller annat publiceringsverktyg. Arbetet kräver att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation.
För oss är det viktigt att vi anställer rätt person, vilket innebär att dina personliga egenskaper väger tungt för tjänsten. Som person är du lösningsfokuserad, kvalitetsmedveten och noggrann. Du är strukturerad och visar stor administrativ skicklighet. Du kan också arbeta självständigt, ta egna
initiativ och prioritera. För att lyckas i rollen behöver du vara rustad med hög integritet och är trygg som person. Du kommer att samarbeta med personer i olika sammanhang och funktioner och då är det viktigt att du är flexibel och lyhörd med god kommunikativ förmåga. Du har förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd organisation och motiveras av utmaningar.
Tjänsten ingår i krigsorganisationen.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2024-6".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Arbetsplats Kristianstad kommun, Kansliavdelning
Kontakt Kanslichef from 4/3
Kajsa Jordevik
044-13 50 00 Jobbnummer 8458728
Observera att sista ansökningsdag har passerat.