Kommunsekreterare till kanslienheten, kommunledningskontoret

Sigtuna kommun, Kanslienheten / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Kanslienheten i Sigtuna

Sigtuna. Du kanske tänker på den pittoreska staden vid Mälaren, den internationella mötesplatsen och handelsstaden med tusenåriga anor? Det är sant. Men idag är Sigtuna kommun så mycket mer. Här finns Märsta, Valsta, Rosersberg, Arlanda och en levande landsbygd. Än idag är Sigtuna en plats som välkomnar det internationella och mångkulturella. För vi vet att olikheter berikar. Hos oss möts människor, tankar, idéer, kulturer och företag. Hos oss möts dåtid och framtid, natur och stad, Sverige och världen. Varje år passerar många miljoner människor Sigtuna kommun via landets största flygplats. Men snarare än en plats att resa ifrån är det här en plats att komma hem till. Välkommen till Sigtuna kommun.

Vi söker dig som vill fortsätta det pågående utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera beslutsprocesser för att gynna Sigtuna kommuns invånare. Gillar du att vara spindeln i nätet och ha en nyckelfunktion i en fungerande informations och ärendehantering?

Kansliet är en enhet inom kommunledningskontoret och vi ger ett kvalitativt stöd till förvaltningarna i Sigtuna kommun. Vårt uppdrag är att säkerställa att de demokratiska processerna är enhetliga, rättssäkra och tydliga.

Kanslienheten ansvarar för nämnd- och ärendehantering i, kommunfullmäktige kommunstyrelse, dess utskott, valberedning och valnämnd. Här jobbar kanslichef, kommunjurist, kommunarkivarie, huvudregistrator, kommunsekreterare, nämndsekreterare, administrativ samordnare och valsamordnare. Kanslienhetens fokus kommande tiden är att fortsätta arbetet med utveckling och digitalisering av kommunens informations- och ärendeprocess, att administrera valen 2018 och 2019 samt arbeta med de uppgifter och uppdrag som kommer med en ny mandatperiod.



Publiceringsdatum
2018-08-30

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare i Sigtuna kommun har du en viktig funktion när det gäller att samordna och administrera informations- och ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du kommer att vara ansvarig för att planera och kvalitetssäkra processen. Du rapporterar till kanslichefen och rollen innebär ett nära samarbete med kommundirektör, förvaltningsledning och politisk ledning.

• Nämnsekreterare i kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunfullmäktige. I det ingår att sammanställa handlingar, upprätta kallelser , och protokoll samt närvara på beredningsmöten och sammanträden.

• Kvalitetsgranska beslutsunderlag samt att ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att informations- och ärendeprocessen fungerar på ett effektivt och rättssäkert sätt.

• Leda kommunens interna nätverk av nämndsekreterare och driva arbetet med att utveckla och digitalisera processer och rutiner.

• Medverka i att utbilda förtroendevalda i samband med en ny mandatperiod.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Du ska ha goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Vi vill att du har minst tre års erfarenhet som nämndsekreterare inom offentlig förvaltning eller i motsvarande funktion i en annan organisation.

Du är en person som är strukturerad, tar egna initiativ, kan arbeta självständigt och är proaktiv. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter, är intresserad av dokumenthantering och att du ser digitalisering som en självklar utveckling.

Du kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation.
Du är trygg i din roll som nämndsekreterare och stor vikt fästs vid personlig lämplighet. Vi söker någon som kompletterar vår grupp på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar.


ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvårdsbidrag och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid! Läs gärna mer om våra förmåner:
https://www.sigtuna.se/sv/Om-Sigtuna-kommun/lediga-jobb/Formaner-for-dig-som-anstalld-i-Sigtuna-kommun/

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-21
Ange följande referens när du ansöker: A809090
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Emma Kaumheimer emma.kaumheimer@sigtuna.se 08-591 260 76

Företag
Sigtuna kommun, Kanslienheten

Adress
Sigtuna kommun, Kanslienheten
Box 38, 19521 Märsta
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
Södergatan 20 19585 Märsta

Jobbnummer
4319073

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Kanslienheten: