Kommunsekreterare

Skinnskattebergs Kommun / Administratörsjobb / Skinnskatteberg
2015-01-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2020-03-30) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Skinnskatteberg, Fagersta, Norberg, Surahammar, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skinnskattebergs Kommun i Skinnskatteberg, Örebro eller i hela Sverige

I hjärtat av Bergslagen ligger Skinnskattebergs kommun med centralorten Skinnskatteberg vackert belägen mellan sjöarna Övre- och Nedre Vättern. Kommunen med ca 4400 invånare erbjuder bra utbildningsmöjligheter i kombination med ett rikt kultur- och föreningsliv. Här finns prisvärt boende och närhet till spännande och vackra strövområden med över 250 sjöar och vattendrag. Skinnskatteberg ligger på pendlingsavstånd från bl.a. Örebro och Västerås.
Skinnskatteberg tillhör finskt förvaltningsområde.

Vår kommunsekreterarare går i pension och vi söker därför en ny medarbetare till Personal -och kansliavdelningen. Idag består avdelningen av kommunsekreterare, nämndsekreterare/utredare, registrator, receptionist, handläggare för överförmynderi, samt personalchef som även är avdelningschef.
Avdelningens uppgift och roll är att stödja kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunchefen, samt ge god service till kommuninvånare och förvaltningens olika sektorer och avdelningar. Vi ska även säkerställa att det finns bra rutiner, riktlinjer, mallar, planer och ärendehanteringsprocesser som hjälper organisationen framåt och ökar vår effektivitet.

Publiceringsdatum
2015-01-30

Dina arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare ansvarar du för att beslutsprocessen kring kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fungerar på ett smidigt, effektivt och rättssäkert sätt. Du är sekreterare i kommunstyrelsen och dess arbetsutskott samt i kommunfullmäktige. I uppdraget ingår att samordna beredningen av ärenden, att utarbeta vissa underlag och utredning för beslut, samt att besvara frågor internt/externt.
Du leder, utvecklar och driver kommunens nämndadministrativa rutiner och arbetssätt tillsammans med nämndsekreteraren, avdelningschefen och kommunchefen, samt är ett kvalificerat stöd till kommunchefen och organisationens sektor-/avdelningschefer. Vidare innefattar uppdraget att vara delaktig i utveckling av administrativa rutiner och ärendehanteringsprocessen, samt arbeta med valadministrationen.

Kompetenser
Den kommunsekreteraren som vi söker har högskoleexamen gärna inom samhällsvetenskap alternativt juridik eller annan adekvat utbildning. Vi vill även att du har några års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter. Erfarenhet av kommunal verksamhet och utredningsvana är meriterande.

Vi söker dig som är engagerad, service- och lösningsinriktad samt flexibel. Du har kunskap i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt erfarenhet av att arbeta i ett digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Du ska trivas att arbeta med såväl administrativa arbetsuppgifter som strategiska utvecklingsfrågor av verksamheten.
Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar och är insatt i kommunallagen. Ordning och reda är avgörande för att lyckas och du har en förmåga att omsätta ett processtänk i praktiken. Du är bekväm i rollen som sekreterare och hanterar det svenska språket utmärkt i tal och skrift. Då vi arbetar i team ska du ha lätt att samarbeta med andra samt vara relationsskapande.
Vidare har du lätt att lära nytt och anpassa dig till vad situationen kräver, samt tar initiativ och föreslår förbättringar, så att vi som förvaltning och organisation kan leverera med hög kvalitet och utvecklas. Personlig lämplighet är avgörande.

ÖVRIGT
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Tjänsten är en tillsvidare anställning på heltid. Du arbetar vanligtvis dagtid men då kommunfullmäktige har sina möten på kvällstid så ingår även detta i kommunsekreterarens arbete. Tillträde: Efter överenskommelse.

Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, därför kan en tillsättning av tjänsten ske innan ansökningstiden har gått ut.

Arbetstider och omfattning
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-22
Ange följande referens när du ansöker: 2015:02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Personalchef Linda Ahlsén 0222-45189
Kommunchef Nima Poushin 0222-451 92

Facklig kontakt
VISION Raili Gustavsson 0222-45135

Företag
Skinnskattebergs kommun

Adress
Skinnskattebergs kommun
Box 101
73922 SKINNSKATTEBERG

Kontorsadress
Kyrkvägen 7

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2148391

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skinnskattebergs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skinnskattebergs Kommun: