Kommunarkivarie till Lerums kommun

Lerums kommun, Administrativa enheten / Arkivariejobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Kommunarkivarien är placerad på kommunens centrala administrativa enhet. Enheten ansvarar för kommunens informationshantering, stöd till den politiska organisationen, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet och
juridisk rådgivning. Enheten består av 16 personer.

Just nu är vi bland annat i startgroparna för att införa ett digitalt arkiv, där kommunarkivarien är central, samt uppdatera
vårt dokument- och ärendehanteringssystem Platina. Tillsammans möjliggör vi på enheten ett demokratiskt Lerum.




Publiceringsdatum
2019-06-05

Arbetsuppgifter
Som kommunarkivarie ansvarar du för att förvalta och vidareutveckla kommunens arkiv. Du bevakar och främjar
arkivbildningen genom tillsyn och rådgivning till kommunens verksamheter.
I arbetsuppgifterna ingår att samla in och ta emot leveranser av arkivhandlingar från förvaltningen, föreningar och enskilda
arkivbildare. Du ordnar och förtecknar arkiv, genomför gallringsutredningar, tillhandahåller arkivhandlingar för allmänhet
och förvaltning samt arbetar för att tillgängliggöra arkiven bland annat i samverkan med skolan och hembygdsföreningar.
Du håller även föredrag och arrangerar utbildningar för olika målgrupper.
Som kommunarkivarie tar du tar fram styrdokument inom området samt reviderar och uppdaterar arkivbeskrivningar,
arkivförteckningar och beståndsregister. I samverkan med andra på enheten och i kommunen tar du fram
dokumenthanteringsplan och andra rutiner för dokument- och ärendehanteringen.
Du driver arbetet med att införa e-arkiv i kommunen och är även delaktig i arbetet med att i övrigt digitalisera kommunens
dokument- och ärendehantering.


Kvalifikationer
Vi söker dig som gärna samverkar och nätverkar med andra, både internt och externt, för att uppnå bästa möjliga resultat,
som vill sprida kunskap inom ditt kompetensområde och kan driva frågor om god offentlighetsstruktur i organisationen.
Du har högskoleexamen och minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap (2 terminer) eller motsvarande dokumenterade
kunskaper. Du har goda kunskaper om arkivverksamhet inom offentlig förvaltning och är väl förtrogen med lagar inom
området.
Du har erfarenhet av att arbeta som arkivarie, gärna i offentlig sektor. För rollen krävs att du är strukturerad, noggrann och
analytisk, har goda IT-kunskaper och att du har en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi förtecknar våra
arkiv i Visual Arkiv, har nyligen köpt in e-arkivslösningen Long-Term Archive (LTA) och använder Platina som dokument- och
ärendehanteringssystem. Det är meriterande om du har erfarenhet av dessa, eller liknande system. Det är även
meriterande om du har erfarenhet av arbete med frågor inom området digital arkivering.

ÖVRIGT

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-21
Ange följande referens när du ansöker: A878128
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marcus Larsson marcus.larsson@lerum.se 0302-521597

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Adress
Lerums kommun, Administrativa enheten
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
4818948

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: