Kanslichef till kommunledningsförvaltningen

Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen / Administratörsjobb / Alvesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Alvesta, Växjö, Hylte, Uppvidinge, Ljungby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen i Alvesta

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

• Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
• Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

Vill du göra skillnad i människors vardag? Då ska du arbeta hos oss i Alvesta kommunkoncern! Vi är ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier inom både förvaltningar och bolag. Vår gemensamma värdegrund är "Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom Delaktighet, Engagemang och Tillit". Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!


Publiceringsdatum
2020-10-15

Arbetsuppgifter
Vi söker en ny kanslichef till Alvesta kommun som kan gå i spetsen för det utvecklingsuppdrag kansliet står inför. Uppdraget innebär att leda en avdelning som arbetar inom områdena nämndsekretariat, registratur, kansliservice och arkivverksamhet. För närvarande pågår också en översyn av organisationen som kan leda till att man som kanslichef får uppdraget att utveckla ett helt nytt arbetssätt med fokus på stöd och serviceprocesser kopplat till myndighetsutövning samt medborgarservice. Du kommer att rapportera till Kommunchefen och ingå i dennes ledningsgrupp.
Tyngdpunkten i kansliets ansvarsområde är det direkta stödet till de centrala politiska organen, bland annat dokument- och ärendehantering för Kommunstyrelsen, fullmäktige och valnämnden m.fl, i hela kedjan från postöppning och ärenderegistrering via beredning och politisk behandling till arkivläggning. Kansliet ansvarar också för utredningar, förvaltningsjuridisk konsultation samt stöd till Kommunchef och Kommunalråd. Det innebär att vi förväntar oss en operativ, samordnande och styrande kanslifunktion med som leder arbetet med likartade och moderniserade rutiner och arbetssätt i hela kommunkoncernen.
Om erforderliga beslut fattas kommer också ett stort fokus att läggas på att vara med i uppbyggnaden och driften av ett kontaktcenter där vi samlar koncerngemensam kompetens inom kundtjänst, kommunikation och service för såväl intern som extern service. Det vill säga en väg in i kommunkoncernen för största möjliga service till våra invånare, företag och besökare.



Kvalifikationer
Vi söker dig med ledarerfarenhet från en liknande roll i en politiskt styrd organisation, med dokumenterad erfarenhet av att ansvara för rådgivning och välformulerade underlag till den politiska ledningen och övriga tjänstemän.
Samarbete, ledarskap och kommunikation samt förmåga att skapa ett gott arbetsklimat är nyckelfaktorer för rollen. Vi förutsätter att du har ett starkt engagemang för demokrati och för kommunens samhällsuppdrag.
Du har erfarenhet av att driva förbättrings-, digitaliserings och utvecklingsarbete, samt att utifrån det politiska gränssnittet samverka med olika interna och externa funktioner.
Mycket god förmåga att uttrycka sig såväl muntligt som skriftligt samt god stilistisk förmåga är ett krav. Du är motiverad av att bidra med professionalism inom dina funktionsansvar samt att generellt bidra i ledningsgruppens gemensamma utvecklingsprocesser.
Du är strukturerad och resultatorienterad med dokumenterad erfarenhet av projekt- och processarbete. Du kan identifiera hur organisationens olika delar påverkar varandra och agerar utifrån en helhetssyn för verksamhetens bästa.
Du har relevant akademisk examen, gärna inom statsvetenskap eller juridik, och med gedigen ledarerfarenhet från liknande uppdrag samt goda kunskaper om formalia relaterat rollen. Erfarenhet från en politiskt styrd organisation är ett krav och gärna också erfarenhet av kommunägda bolagskoncerner.
Du erbjuds ett spännande ledaruppdrag med stora möjligheter att driva utvecklingsarbete för att transformera kansliets roll som navet i kommunkoncernens arbete inom sina specialområden. Vi erbjuder ett intressant och utvecklande arbete i en kommun med god tillväxt, tydlig målgemenskap och höga politiska ambitioner


ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-11-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A980584/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Alvesta kommun (org.nr 212000-0639), http://www.alvesta.se

Arbetsplats
Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen

Jobbnummer
5402041

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen: