IVO söker en inspektör med socialtjänstkompetens med placering i Umeå.
Inspektionen för vård och omsorg / Socialsekreterarjobb / Umeå
2025-02-14
Visa alla socialsekreterarjobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Umeå,
Solna,
Stockholm,
Örebro,
Jönköping eller i
hela Sverige IVO ansvarar för tillsyn av hälso-och sjukvård, hälso-och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning.
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten har ca 750 medarbetare. Verksamheten bedrivs i hela landet och utgår från 6 regionala avdelningskontor runt om i landet.
Rollen som inspektör
Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.
Arbetet sker i team tillsammans med kollegor med olika bakgrund och kompetenser. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär i första hand tillsyn av boenden som tar emot barn och unga (HVB, stödboenden och LSS-boenden). I nära samarbete med kollegor planerar och genomför du inspektioner. Du kommer att utreda egna ärenden, analysera underlag och skriva fram förslag till beslut. Ärenden bereds i nära samarbete med kollegor och beslutsfattare. I arbetet kommer du, utöver kontakt med barn och unga, i kontakt med såväl ansvariga för verksamheter som personal.
Inspektioner i verksamheter är en stor del av arbetet och innebär frekventa resor.
IVO är en organisation i utveckling och arbetsområdet kan komma att förändras utifrån nya uppdrag till och prioriteringar som myndigheten gör. Vi utvecklar ständigt våra metoder och arbetssätt vilket gör att du i rollen som inspektör behöver vara utvecklingsinriktad och flexibel för att kunna ställa om och anpassa dig efter ändrade förutsättningar.
Publiceringsdatum2025-02-14ProfilVi söker dig som har:
• Högskoleexamen med inriktning mot socialt arbete eller motsvarande utbildning som myndigheten bedömer relevant.
• Flerårig och aktuell erfarenhet inom individ-och familjeomsorg
• Flerårig och aktuell erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning inom socialtjänstområdet
• God kännedom om lagar och föreskrifter inom socialtjänstens område
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• B-körkort
Du ska kunna arbeta självständigt och ha god förmåga att prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska ha god analytisk förmåga och kunna granska och analysera objektivt. Du är noggrann och strukturerad, men också flexibel. Vidare har du mycket god samarbetsförmåga, är trygg i dina beslut och kan på ett konstruktivt sätt omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige.
IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen gäller tillsvidare och avser heltid med placering i Umeå. Provanställning i sex månader tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Ansök senast 9 mars 2025.
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och du tänker att du kan bidra.
Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-06595/2025 senast den 9 mars 2025.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 750 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.
KontaktPia Karlsson, Enhetschef
Krister Lundström, facklig representant Saco/S
Sara Gunnar, facklig representant ST
Mats Agerforz, facklig representant Vårdförbundet
Telnr växel: 010-788 50 00
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537),
https://www.ivo.se/ Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats https://www.ivo.se/
Jobbnummer 9166914