IT-konsult/Operativ Teamledare Drift

Luleå kommun, IT-kontor / Supportteknikerjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå kommun, IT-kontor i Luleå

Luleå är norra Sveriges hjärta med storstadens utbud och småstadens närhet, universitetets kraft och näringslivets nytänkande. En riktig vinterstad med vita vidder och en somrig skärgårdsstad som toppar solligan år efter år. Luleå växer och vi blir allt fler Luleåbor.

Tjänsten är placerad på Kommunledningsförvaltningen, IT-Kontoret.

IT-Kontoret ansvarar för all central IT. I detta ingår hela kedjan inom "Bimodal IT", d v s allt från IT-styrning och stöd till verksamheternas digitalisering och verksamhetsutveckling, till IT-infrastruktur, systemdrift och Servicedesk.
IT-Kontoret är en konsultativ resurs för nämnder/förvaltningar i deras uppdrag att leverera service och tjänster till medborgare och näringsliv.
I ansvaret ingår att:
• Stödja framtida strategiska satsningar, såsom e-tjänster och e-förvaltning
• Svara för service, drift och vidareutveckling av kommunens IT-miljö
• Samverka i verksamheternas utvecklingsprojekt som internkonsult
• Stödja verksamheterna i det systematiska informationssäkerhetsarbetet

Kontoret ansvarar även för utveckling av IT-relaterade processer.

Publiceringsdatum
2016-10-24

Arbetsuppgifter
Vi söker en Teamledare Drift som också har rollen som Problem Manager enligt ITIL. Som Driftledare/Problem Manager ingår du i ett team som arbetar med den dagliga IT-driften, problemlösningar och tydligt kundfokus.
Arbetet ska genomsyras av proaktivitet, d v s att systematiskt utvecklings- och underhållsarbete ska ge minskad "brandsläckning", bättre driftsstabilitet och ökad tillgänglighet samt informationssäkerhet.
Befattningen är direkt underställd avdelningschef på avdelning Drift IT, IT-Kontoret.

I rollen ingår inte personalansvar.

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att:
• Leda och fördela det dagliga operativa arbetet utifrån våra dagliga driftärenden
• Huvudansvar för de processer som tillhör operativ drift
• Utveckla och förbättra driftprocesserna
• Ansvara för kort- och långsiktigt upprätthållande av bemanning
• Hålla och delta i möten rörande operativ drift såväl internt som externt
• Fördelning av ansvarsområden
• Fördela ärenden, inte bara baserat på antal utan även hanteringstid
• Bevakning av befintlig ärendemängd hos tekniker
• Omfördelning av ärenden vid frånvaro
• SLA bevakning på ärenden
• Säkerställa att våra leveranser är i enlighet med våra SLA:er samt även ha rollen som Problem Manager (enligt ITIL).
I din roll som driftledare leder du det dagliga operativa arbetet för våra drifttekniker (3rd line support) och du kommer att vara länken mellan våra drifttekniker och 1:a och 2:a linjens support. Gruppen är i dag 13 personer och arbetar med drift av system och infrastruktur såsom verksamhetssystem, nätverk, server, lagring, e-post, Identitetshantering, datorplattform och liknande.
Du kommer att ingå i ett team som gör prioriteringar av incidenter, löser problem och dagliga driftärenden. Arbetet ställer stora krav på servicemedvetenhet för att förstå användarnas problem och kunna hjälpa våra interna kunder på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

I din roll som Problem Manager har du ansvar för att:
• Koordinera och säkra att kända problem kommuniceras till rätt forum samt hanteras enligt överenskommelser
• Eskalerar risker enligt definierat arbetssätt
• Koordinerar och hanterar processerna inom organisationen samt mot externa leverantörer för att säkerställa leverans enligt överenskomna OLA:er/SLA.er
• Säkerställer leverans enligt förväntan på tid, kostnad och kvalité
• Följer upp arbetsinsatser kopplade till processerna
• Identifiera nya problem och säkerställa att dessa dokumenteras enligt rutin och

Kvalifikationer
Du har en bred kunskap inom drift av IT och telefoni. Dokumenterad erfarenhet av både drift och support, helst i en större organisation. Kunskap om processkartläggning, liksom kunskap och erfarenhet av Service Management. Det är meriterande om du är certifierad med lägst ITIL Foundation.
Teknisk kompetens
Du skall ha erfarenhet och kunskap inom IT-infrastrukturområdets delkomponenter och sätta driftstabilitet och säkerhet i första rummet. Du brinner för ett strukturerat och processorienterat arbete och har vana/erfarenhet av att arbeta i enlighet med ITIL:s ramverk. Du har tidigare lett och utvecklat tekniker som teamledare eller motsvarande.
• Högskoleutbildning med teknikinriktning eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Behärskar svenska och engelska i tal och skrift

För att lyckas i uppdraget ska du vara kommunikativ, lyhörd och ha en bred teknisk erfarenhet. Du kan arbeta självständigt, strukturerat och målinriktat. Du har ett pragmatiskt synsätt och deltar i arbetet med att genomföra de insatser som behövs. Du är social och har lätt att bygga nätverk. Du är kvalitetsmedveten och sätter alltid kunden i centrum.
I den omorganisation som genomförs vid årsskiftet blir både rollen och avdelningen ny på IT-Kontoret och det är av största vikt att du är initiativrik och strukturerad då du tillsammans med avdelningschef och driftteamet ska bygga upp den nya avdelningen.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet.

Du söker jobb hos oss via ett elektroniskt ansökningsformulär. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Har du frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV kontakta www.offentligajobb.se eller 0771-101029.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-06
Ange följande referens när du ansöker: A617991
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Nilsson, Avdelningschef Telekom & Internservice 0920-45 36 90
Anders Granström, IT-chef 0920-454976

Facklig kontakt
Sirpa Jacobsson, Vision 070-329 36 98

Företag
Luleå kommun, IT-kontor

Adress
Luleå kommun, IT-kontor
Rådstugatan 11, 97185 Luleå
97185 LULEÅ

Kontorsadress
97185 Luleå

Jobbnummer
3120977

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå kommun, IT-kontor

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå kommun, IT-kontor: