Internkommunikatör till Energimyndigheten
Statens Energimyndighet / Marknadsföringsjobb / Eskilstuna
2025-01-15
Visa alla marknadsföringsjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Energimyndighet i Eskilstuna,
Västerås,
Örebro,
Norrköping,
Stockholm eller i
hela Sverige Är du en lösningsorienterad kommunikatör som tycker det är viktigt att medarbetare känner sig delaktiga, motiverade och stolta? Drivs du av utveckling och att få saker att hända? Trivs du med att arbeta brett och att varva strategiska och operativa uppgifter? Då kan du vara den vi söker!
Publiceringsdatum2025-01-15Om företagetEnergimyndigheten jobbar med vår tids största utmaning - energiomställningen och vår vision är "Hållbar energi för alla". Vårt uppdrag är att verka för att förena ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet i energisystem som är hållbara och kostnadseffektiva med en låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Under de senaste åren har myndighetens uppdrag växt och vi har anställt fler medarbetare för att möta dagens och framtidens utmaningar. Nu söker vi en internkommunikatör.
Kommunikationsarbetet på Energimyndigheten utgår ifrån myndighetens uppdrag och verksamhetsmål. Arbetet är organiserat i Kommunikationssekretariatet, som ingår i Stabsavdelningen, och består av 25 medarbetare. Vi arbetar med extern och intern planerad kommunikation i team, tillsammans med verksamhetens handläggare och chefer.
Dina arbetsuppgifter
Effektiv internkommunikation spelar en viktig roll i vår verksamhet. Vi ser att du ska kunna arbeta med hela kedjan från att identifiera kommunikationsbehov, planera och producera innehåll utifrån de effekter vi vill nå, samt följa upp och utvärdera aktiviteter. Att vara rådgivande till chefer kan också ingå i arbetet. Du kommer också att delta i andra uppdrag inom kommunikationssekretariatet.
Din roll innebär att sätta frågor i ett begripligt sammanhang för våra medarbetare, ge mening i det komplexa samt bidra till förståelse för organisationens mål och våra uppdrag.
Som vår internkommunikatör arbetar du med fokus på intern kommunikation tillsammans med övriga avdelningar som ger internt stöd. De har till exempel ansvar för verksamhetsutveckling, HR-frågor, kund- och internservice, lokaler, planering och budget.
Du arbetar med planering, kanalval, och att ta fram innehåll - både skriftligt och visuellt. Det kräver bra känsla för både målgruppsanpassning och tajming.
Intranätet är en central kanal för vår interna kommunikation, och du arbetar med det i nära samarbete med en webbredaktör och en IT-förvaltare, tillsammans utgör ni ett team.
Din profil, krav
• Vi söker dig som har högskoleutbildning inom exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap eller annan eftergymnasialutbildning som vi bedömer likvärdig.
• Du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från kommunikationsområdet
• Du har erfarenhet av internkommunikation inom offentlig sektor eller större organisation
• Du har erfarenhet av att ha arbetat med intranät och att ta fram innehåll samt att planera och genomföra olika typer av kommunikationsinsatser.
• Vana att arbeta i CMS för intranät eller webb
• Du har mycket goda kunskaper i svenska
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen behöver du kunna arbeta planerat och långsiktigt, men samtidigt snabbt kunna byta fokus för att jobba med aktuella och oplanerade uppgifter. Du behöver ha förmågan att analysera och snabbt sätta dig in nya ämnen och frågor. Som person är du lyhörd, engagerad och strukturerad och du är trygg med att kunna ta beslut inom ditt ansvarsområde. Vidare ser vi att du är positiv och har god förmåga att skapa förtroende och goda relationer. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Vi erbjuder en flexibel och modern arbetsplats som verkar för balans mellan arbetsliv och privatliv, bland annat genom att erbjuda distansarbete.
Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten.
Varaktighet/Arbetstid/Tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
KontaktVid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Berlin, chef för sektionen för metodutveckling (från 1 februari sektionen för digitala plattformar), Kommunikationssekretariatet, maria.berlin@energimyndigheten, telefon 016 544 20 96.
För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen,
jeanette.vanderhagen@jeffersonwells.se telefon 08-736 28 57.
Fackliga kontaktpersoner
Petra Lindblom Haddad ST, 016-542 06 56, Martin Larsson SACO-S, 016-544 24 64
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2025-02-05. Om du ansöker på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats- märk då din ansökan med diarienummer: 2024-003318.
Välkommen med din ansökan!
Ersättning Fast månadslön Friskvårdsbidrag
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Energimyndighet (org.nr 202100-5000),
http://www.energimyndigheten.se/ Arbetsplats Energimyndigheten
Jobbnummer 9105152