interim ekonomichef
Randstad AB / Ekonomichefsjobb / Stockholm
2025-05-05
Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Randstad AB i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2025-05-05Dina arbetsuppgifterJust nu söker vi interim ekonomichef till vår kund och samarbetspartner Inera!
För Ineras räkning söker vi nu en driven och erfaren interim ekonomichef som vill ta ett viktigt ledarskap under en spännande period. Nuvarande CFO och avdelningschef för Styrning och Stöd har valt att gå vidare och Inera behöver omgående en trygg och kompetent ledare för sin ekonomisektion till dess att nyrekryterad ekonomichef är på plats. Detta är en unik möjlighet att kliva in i en central roll och göra verklig skillnad i en organisation som bidrar till en bättre hälsa, vård och omsorg i hela Sverige. Som interim ekonomichef får du det övergripande ansvaret för Ineras ekonomisektion som består av nio kompetenta medarbetare inom redovisning, controlling och prissättning. Du kommer att ha personalansvar och en nyckelroll i att coacha och utveckla teamet. En central del av ditt uppdrag blir att vara effektägare och ytterst ansvarig för Ineras pågående implementeringsprojekt av det nya affärssystemet Microsoft Business Central. Detta är ett intensivt och viktigt arbete där din erfarenhet och ditt engagemang kommer att vara avgörande för att säkerställa att systemet på bästa sätt stödjer deras verksamhet.
Ditt ansvarsområde i huvudsak:
Övergripande ledning och ansvar för Ineras ekonomisektion (redovisning, controlling, prissättning).
Personalansvar för 9 medarbetare, med fokus på coachande och tillitsbaserat ledarskap.
Effektägare och ytterst ansvarig för implementeringen av ERP-systemet Microsoft Business Central hos Inera.
Säkerställa att ekonomifunktionen levererar hög kvalitet och relevant information till Ineras ledning och verksamhet.
Rapportering till beställaren hos Inera och kontinuerlig kommunikation.
Deltagande i Ineras ledningsgrupp och presentationer för deras styrelse och i verksamheten.
Bidra till en god samverkan och dialog inom Ineras organisation.
Som interimkonsult förväntas du infinna sig på plats minst tre (3) arbetsdagar i veckan på kontoret, Hornsgatan 20 i Stockholm.
Inera står mitt i en implementation av nytt ERP-system (Microsoft Business Central) vilket är ett intensivt arbete och kräver mycket tid och arbete framför allt från redovisningsansvarig. Nuvarande CFO och tillika avdelningschef för Styrning och Stöd (ekonomi, HR, inköp, juridik och säkerhet, kommunikation och marknad samt planering och ledningsstöd) har sagt upp sig och slutar 30 juni 2025. Inera behöver därför brådskande rekrytera en interim sektionschef för ekonomi i väntan på rekrytering av avdelningschef som sedan ska rekrytera en ekonomichef. Som interimkonsult ekonomichef på Inera kommer du ha det övergripande ansvaret för ekonomisektionen och personalansvar för 9 medarbetare. I detta uppdrag kommer även stor vikt läggas på det pågående projektet med att implementera ett nytt ERP-system där du blir effektägare och ytterst ansvarig för att säkerställa att systemet stödjer verksamheten på bästa sätt. Du behöver ha ha ett coachande och tillitsbaserat ledarskap där du skapar förutsättningar för teamet att ta eget ansvar och växa i sina roller. Du ska finns där för stötta och att vara ett bra bollplank för medarbetarna för Inera värdesätter ett ledarskap som bygger på dialog och samverkan. Din kommunikativa förmåga är stark och du kan förklara ekonomi på ett begripligt sätt, både i ledningsgrupp, styrelse och ute i verksamheten.
Ansvarsområden
Övergripande ledning och resultatansvar för ekonomisektionen (redovisning, controlling, prissättning) med 9 medarbetare.
Personalansvar innefattande coachning, utveckling och skapande av ett tillitsbaserat arbetsklimat.
Effektägare och ytterst ansvarig för implementeringen av ERP-systemet Microsoft Business Central, säkerställa att det stödjer verksamhetens behov.
Säkerställa kvalitet och relevans i ekonomisk rapportering till ledning och verksamhet.
Aktiv deltagare i ledningsgruppen och presentationsansvar gentemot styrelse och övriga intressenter.
Främja dialog och samverkan inom organisationen genom tydlig ekonomisk kommunikation.
Kvalifikationer1. ha drivit minst en implementation av ett ERP system och ha förmåga att hantera avtal och vara kravställare mot leverantör;
2. ha erfarenhet av att arbeta med ekonomiska processer;
3. ha god förståelse för de etablerade ekonomiprocesserna som OTC (Order to Cash), P2P (Procure ot Pay), R2R (Record to Report) och budgetsprocessen;
4. ha god förmåga att ha dialog med olika intressenter såväl internt och externt;
5. ha minst tre (3) års erfarenhet av att ha arbetat med redovisning, budget och uppföljning;
6. ha erfarenhet av att vara en ledare och har förmåga att leda och delegera men inte vara detaljstyrande;
7. ha relevant högskoleutbildning inom ekonomi;
8. ha minst två (2) års erfarenhet som ekonomichef;
9. ha förmåga att presentera ekonomisk information på ett tydligt och lättförståeligt sätt för olika målgrupper.
För att styrka konsultens erfarenhet i enlighet med denna upphandling ska leverantören presentera minst ett (1) referensuppdrag som redovisar att nedan uppställda krav uppfylls.
Om företagetRandstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.
Ersättning Hourly
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Randstad AB (org.nr 556242-1718)
Arbetsplats Randstad
Jobbnummer 9320826