Inköpscontroller

Sandvikens kommun, Inköpskontoret / Controllerjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Inköpskontoret i Sandviken

Är du en driven, orädd och ordningsam person som gillar siffror, statistik och människor? Då har vi ett uppdrag för dig. Du kommer att vara placerad hos Inköpsenheten i Sandviken där vi är en liten grupp med upphandlare och e-handelsansvarig samt inköpschef och tillsammans med dig blir vi 7 anställda.

Inköpsenheten har ett strategiskt uppdrag att samordna, effektivisera och styra kommunens inköps- och upphandlingsprocesser vilket vi vill göra med en fast men vänlig hand. Sedan 1,5 år tillbaka samarbetar vi också med Ockelbo kommun och Hofors kommun och deras bolag för att göra gemensamma upphandlingar mm. Vi upphandlar varor och tjänster och ser till att avtal finns för kommunernas och bolagens behov, har ett bra och väl fungerande beställningssystem, underhåller avtalskataloger mm.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvård till förmånligt pris
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen


Publiceringsdatum
2021-11-22

Arbetsuppgifter
Inköpscontroller är helt ny roll i kommunen och under uppbyggnad. Tillsammans med kollegorna på inköpsenheten kommer du bland annat att få ta fram och implementera en avtalsuppföljningsplan, analysera statistik och arbeta med nyckeltal i syfte att effektivisera och utveckla inköpsmönster och affärsmässigheten i kommunen.

Din roll kommer att vara både operativ och strategisk. Du kommer att ansvara för avtalsuppföljning, fungera som stöd och bollplank till kommunens upphandlare vid kravställning och säkerställa kommunens avtalsföljsamhet. Du kommer även att vara aktivt delaktig i driftsärenden och utveckling av de processer och system som krävs i arbetet samt med e-handel, inköpssystem och inköpsanalyssystem. I ditt uppdrag ingår även framtagande av uppgifter för analys samt kommunikation av analysresultat till olika instanser.

I denna roll kommer även utbildning och information att ingå. Med en god känsla av vad som påverkar och inverkar på inköpsmönster etc arbetar du för att skapa intresse och förståelse inom kommunen. Du har en förmåga att se helheten och arbetar för förbättrings- och utvecklingsmöjligheter digitalisering och arbetsprocesser.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen i relevant högskoleutbildning eller yrkeshögskola inom exempelvis ekonomi, inköp alternativt annan inriktning och/eller erfarenhet som vi bedömer relevant för arbetsuppgifterna.

Det är meriterande om du framgångsrikt arbetat med analysarbete i en offentlig verksamhet, gärna med erfarenhet av revisioner eller annan avtalsuppföljning. Kunskaper om LOU och erfarenhet från inköpssystem, gärna som uppfyller STFIs standarder, är önskvärda.

Tjänsten förutsätter goda allmänna kunskaper inom IT samt MS-Officepaketet, framför allt Excel.

Du är strukturerad och kvalitetsmedveten, med en problemlösande analysförmåga.
Genom ditt resultatorienterade arbetssätt lyckas du väl med att mäta, följa upp och utveckla processer, nyckeltal och analysmodeller. Att hela tiden sträva efter förbättring ser du som en naturlig del av ditt arbete.

Genom god samarbetsförmåga och lyhördhet motiverar du andra och ger råd, stöd och möjligheter till utveckling inom kommunen men även inom den egna enheten. Du är självgående samt besitter en personlig mognad.

Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt kommunicerar obehindrat och pedagogiskt med alla nivåer i organisationen.



ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Hos oss arbetar 3000 superhjältar inom 200 olika yrken. Ledare och medarbetare som varje dag formar vår gemensamma framtid och bidrar till välfärden för Sandvikens 39 000 invånare.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse. Då tjänsten är vakant för närvarande ser vi gärna ett snabbt tillträde.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sandvikens kommun, Inköpskontoret

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "131-21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Inköpskontoret

Kontakt
Inköpschef
Helena Wallbom
helena.wallbom@sandviken.se
026-24 19 31

Jobbnummer
6121556

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Inköpskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Inköpskontoret: