Inköpare inriktning entreprenad

Statens Fastighetsverk / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-02-11


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Fastighetsverk i Stockholm, Solna, Botkyrka, Ekerö, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. Vi förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter - däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. Som medarbetare är vi stolta över att vara anställda på en myndighet, arbeta utifrån den statliga värdegrunden och få bidra till en positiv samhällsutveckling.

Vi söker dig som är en erfaren kommunikativ och målinriktad entreprenadinköpare som brinner för att skapa goda affärer och som vill bidra till att förvalta och utveckla det fantastiska svenska kulturarvet.

Vi ska förstärka vårt team med inköpare inom entreprenadområdet med fokus på driftentreprenader men du kommer även genomföra alla former av entreprenadupphandlingar. SFV förvaltar 2 300 fastigheter med över 4 000 byggnader och tjänsten syftar till att stötta verksamheten inom inköpsområdet när detta bestånd ska byggas om, renoveras och underhållas. Arbetet sträcker sig från Regeringskansliet i Rosenbad och ambassaderna ute i världen till kajrenoveringar i yttre skärgården, fästningar från medeltiden och skötsel av de kungliga slottens trädgårdar. Och alla unika och spännande byggprojekt har sina utmaningar där din erfarenhet blir värdefull. Vi är måna om produkten, projektet, teamet och hyresgästen och känner stolthet i det vi levererar.

Du blir en del av inköpsenheten som är ett härligt och positivt team på drygt 20 personer som växer och utvecklas med höga ambitioner. Du kommer att få delta i en spännande resa gällande utvecklingen av inköpsverksamheten och de goda affärerna på myndigheten. Vi sitter centralt vid slussen i Stockholm.

Din roll
Som entreprenadinköpare arbetar du kategoribaserat med drift- och entreprenadupphandlingar och bidrar med att utveckla och ta fram kategoristrategier inom dina områden. Du leder arbetet med att ta fram underlag för upphandlingar och jobbar projektorienterat tillsammans med ansvariga chefer, projektledare och andra medarbetare inom myndigheten. Du driver dina projekt på ett professionellt sätt där du stöttar i arbetet med att formulera krav och avtalsvillkor och i att ta fram marknadsanalyser samt genomför upphandlingar i enlighet med LOU. När avtalet är tecknat stödjer du aktivt verksamheten med avtalsförvaltning och leverantörsuppföljning. I rollen ingår även att på ett konsultativt sätt bidra med att utveckla och driva affärsmässigheten och de kommersiella aspekterna inom SFV.

Din profil

Vi söker dig som har

• Relevant akademisk utbildning alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Minst 5 års erfarenhet av arbete med inköp/upphandling eller motsvarande inom privat eller offentlig sektor
• Minst 5 års erfarenhet av att framgångsrikt ha genomfört både små och stora komplexa upphandlingsprojekt som avser driftentreprenader för byggnader och markskötselentreprenader och gärna olika typer av entreprenader inom bygg och fastighetsområdet
• Erfarenhet av och kunskap om ABFF, allmänna bestämmelser för entreprenader inom fastighetsförvaltning och service, samt andra branschbestämmelser såsom AB, ABT, ABK och AMA AF samt AMA AF Konsult.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både i tal och skrift

Det är meriterande om du även har

• Erfarenhet från arbete med kategoristyrning. Tagit fram eller bidragit i arbetet att ta fram kategoristrategier, utvecklingsplaner och upphandlingsplaner genomförandet av dessa
• Erfarenhet av att genomföra upphandlingar i enlighet med LOU/ LUF
• Egen erfarenhet från entreprenadbranschen

Du ska ha god ledarförmåga såsom att vara kommunikativ, ha god samarbetsförmåga och vara trygg i dig själv. Som person är du lösningsorienterad och målinriktad och arbetar strukturerat inom givna ramar för att nå ett gott resultat.

Mer information
Tjänsten är en tillsvidare anställning på heltid. SFV tillämpar 6 månaders provanställning.

För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Inköpschef Sebastian Nordgren tfn 010-478 72 22.

Fackliga representanter för Saco, Seko och OFR/S nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se

Innan ett beslut om anställning fattas kan en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) komma att genomföras. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och i vissa fall krävs svenskt medborgarskap.

Statens fastighetsverk verkar inom branscher som är exponerade mot olika risker för oegentligheter, i förbyggande syfte förekommer därför tjänster där lämplighetsprövning genomförs.

Sista ansökningsdag är 2025-03-02 och vi ser fram emot din ansökan och CV.

Välkommen till oss!

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Fastighetsverk (org.nr 202100-4474), http://www.statensfastighetsverk.se/

Arbetsplats
Statens fastighetsverk

Jobbnummer
9157241

Prenumerera på jobb från Statens Fastighetsverk

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Fastighetsverk: