Incident Manager

Pensionsmyndigheten / Datajobb / Stockholm
2025-03-12


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Vi söker nu efter en incident manager till vår it-avdelning.

Som incident manager på Pensionsmyndigheten får du möjlighet att arbeta både reaktivt genom att ta tag i högprioincidenter när de inträffar men även proaktivt genom att långsiktigt arbeta med att förbättra processer och rutiner.

På it-avdelningen är vi ca 350 medarbetare och vårt samhällsviktiga uppdrag gör att vi behöver bli fler. Som en del av vår it-avdelning kommer du att jobba i en utvecklande miljö, med fokus på medarbetares engagemang och nya idéer. Vi lägger samtidigt mycket energi på att skapa en inkluderande kultur med fokus på jämställdhet och hållbara medarbetare. Vi tror att olika perspektiv och erfarenheter gör oss bättre!

Om jobbet

Som incident manager kommer du huvudsakligen ansvara för arbetet med att lösa högprioriterade incidenter. Du kommer ha mycket kontakt med både tekniker, chefer och i vissa fall externa parter.

Några av dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

- leda arbetet med att lösa högprioritetsincidenter, ofta i form av möten med olika kompetenser, och löpande informera organisationen om status
- samla in, sammanställa och analysera statistik som visar hur vi pass väl vi lever upp till de krav som ställs på incidentprocessen
- delta i relaterade områden som tex kontinuitetsplanering eller jobba med andra it-processer
- utvärdera processer och rutiner och att jobba med ständiga förbättringar av dem

Målet med arbetet är att all incidenthantering ska ske enligt SLA. Vår it-utveckling sker enligt SAFe-ramverket och vår it-drift och support hanteras enligt ITIL-ramverket.

Det huvudsakliga arbetet är operativt men det är en fördel om man kan se strategiskt och tänka på hur processer och rutiner ständigt kan förbättras.

Publiceringsdatum
2025-03-12

Profil
För att trivas som incident manager hos oss är det viktigt att du som person har en god samarbetsförmåga. I de flesta sammanhang jobbar du tillsammans med andra för att lösa incidenter och problem men du behöver även kunna ta egna initiativ och självständigt driva ditt arbete framåt, utan tydliga riktlinjer eller direktiv. Du behöver också ha ett gott omdöme och förmåga att göra väl avvägda bedömningar på problem som uppkommer. Du bör ha god analytisk och problemlösande förmåga.

För att nå våra mål har vi stort fokus på vår kultur och hur vi tillsammans påverkar vår arbetsplats. Du bör därför ha ett intresse och vilja att vara med på denna kulturresa. Vi arbetar aktivt med vårt medarbetarskap som omfattar alla på myndigheten och består av tre nyckelområden, vi tar ansvar, möjliggör förändring och driver utveckling.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Vi söker dig som har:

- gymnasieutbildning
- aktuell arbetslivserfarenhet som incident manager eller av operativt arbete som t ex it-tekniker, it-supporttekniker eller systemutvecklare
- kunskap om it-infrastruktur
- förståelse för ITIL-processer
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

- eftergymnasial utbildning inom it eller teknik
- erfarenhet från arbete inom en it-kritisk verksamhet
- erfarenhet av arbete med utveckling av it-processer

Vi erbjuder

Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger på Södermalm nära Hornstull.

Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss här.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Din ansökan

Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.

Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensionen enklare.

#LI-HYBRID #VårtJobbBerörAlla

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2025-32".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Per Schölin
per.scholin@pensionsmyndigheten.se

Jobbnummer
9215932

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: