Hyresekonom till Serviceförvaltningen

Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Lokalplanerarna / Företagsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Lokalplanerarna i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden såsom löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet, rekryteringsstöd, fastighets- och lokalfrågor samt växelfunktion. Serviceförvaltningen har ca 350 medarbetare och har sin huvudsakliga lokalisering i Globenområdet.



Stockholms stad hyr lokaler för cirka fyra miljarder kronor per år.

Förhyrningarna uppgår till omkring tre miljoner kvadratmeter och fördelar sig på 20 000 kontrakt med 700 hyresvärdar.

Serviceförvaltningens verksamhetsområde Lokalplanering är en internkonsultfunktion som utgör stadens beställarstöd och är en spetskompetens i lokalfrågor. Till denna uppdragsfinansierade verksamhet kan stadens förvaltningar vända sig för att få hjälp och stöd i större lokalfrågor som verksamhetsanpassningar, inhyrningar samt ny-, om- och tillbyggnader. En verksamhet ska kunna lämna ett lokalprojekt eller lokalfråga till serviceförvaltningen Lokalplanering och känna sig trygga i att de får ett professionellt och korrekt stöd. Då efterfrågan är stor har verksamheten ökat kraftigt det senaste året och uppgår i dagsläget till tretton personer. Vi söker nu en ytterligare medarbetare till avdelningen.

Publiceringsdatum
2017-05-05

Dina arbetsuppgifter
Idag består avdelningen av ett flertal projektledare, vilka har till uppdrag att agera ombud för hyresgästen i förhållande till fastighetsägaren. Tjänsten som hyresekonom innebär att du utgör en viktig specialistkompetens i projekten och som internkonsult stödja stadens verksamheter, främst i tidiga skeden, vid lokalförändringar. I uppdraget ligger att kunna hjälpa och ge stöd åt stadens förvaltningar i hyresekonomiska frågor såväl som vid hyresförhandlingar enligt den överenskommelse som upprättas med den beställande verksamheten. Stadens lokaladministrativa system (förkortat LOIS) är ett viktigt verktyg i arbetet vad gäller statistik, beräkningar av hyror och andra lokalkostnader.

För att lyckas i rollen som internkonsult krävs ett professionellt och förtroendeingivande förhållningssätt- Det är viktigt att du snabbt kan sätta dig in i stadens olika verksamheter och skaffa en förståelse för de varierande behoven. Arbetet sker i nära samarbete med kollegorna på avdelningen så att allas olika kan tas till vara.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Eftergymnasial utbildning med inriktning såsom ekonomi, fastighet, lantmäteri eller annan inriktning som arbetsgivare bedömer som relevant för tjänsten.
- Dokumenterad erfarenhet av analys och kalkylering, gärna inom hyressättning.
- Dokumenterad erfarenhet av arbete med lokalfrågor, verksamhetsplanering- och anpassningar inom kommunal verksamhet ses som starkt meriterande, gärna i en likvärdig roll.
- Dokumenterad tidigare förhandlingsvana samt erfarenhet av projektledning av större projekt ses som meriterande.
- Mycket god datorvana och ett intresse för att använda olika system i sitt dagliga arbete.
- Hög kommunikativ förmåga, både i tal och skrift.

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tror att du är en person som är utåtriktad, nyfiken och som har lätt att lära dig nytt. Du är självgående, och uthållig, med god förmåga att strukturera upp ditt angreppssätt, driva processer vidare och arbeta på tills projekt är slutförda. Du har förmåga att sätta dig in i andra perspektiv och se helheten, samtidigt som du ser detaljernas betydelse för att nå långsiktiga mål. Rollen kräver att du har en tydlig kommunikation genom att du säkerställer att budskap når fram samt att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Då arbetet innefattar många kontaktytor såväl interna som externa, krävs en mycket god samarbetsförmåga genom att du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är trygg och stabil, med en hög personlig mognad och god självinsikt förhåller du dig professionell i arbetet.

För att trivas i rollen bör du attraheras av ett arbete inom den offentliga sektorn och servicefokuset i förvaltningens uppdrag samt drivas av att förstå stadens olika verksamheter.

Varmt välkommen med din ansökan!

Anställningsvillkor
Provanställning kan komma att tillämpas.

Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse. tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-28
Ange följande referens när du ansöker: 2017/2990
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Thomas Lundberg, Enhetschef 08-508 117 70
Bo-Bertil Larson HR-konsult 08-508 117 17

Företag
Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Lokalplanerarna

Adress
Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Lokalplanerarna
Palmfeltsvägen 5
12107 Stockholm

Kontorsadress
Palmfeltsvägen 5

Jobbnummer
3479140

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Lokalplanerarna

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Lokalplanerarna: