Hyres- och fastighetsekonom

Göteborgs kommun / Controllerjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Förvaltningen ansvarar för att planera, leverera, förvalta och utveckla de lokaler och lokalbehov som finns inom Göteborgs Stad. Genom detta får stadens förvaltningar de lokaler som behövs. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. På förvaltningen arbetar cirka 630 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

Göteborgs Stad arbetar utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

Publiceringsdatum
2023-06-30

Arbetsuppgifter
Stadsfastighetsförvaltningen har ett brett förvaltningsuppdrag och en omsättning närmare 3.7 miljarder kronor. Ekonomiavdelningen är förvaltningens stödjande och styrande funktion inom kompetensområdet ekonomi och arbetar aktivt med att bidra till mer resurseffektiva processer. Stadsfastighetsförvaltningen ansvarar bland annat för att säkerställa våra fastigheters användbarhet över tid med god teknisk status, hållbarhet och nöjda kunder. Detta uppnås genom ett nära samarbete med kund, förvaltningens övriga avdelningar, samarbetspartners samt andra organisationer i staden. En viktig del i detta ansvar är att hantera hyror och avtal för våra egna och inhyrda lokaler. Vi söker nu två erfarna hyres- och fastighetsekonomer till vår avdelning inriktade mot två olika bestånd, självkostnadshyra för stadens lokaler eller förvaltningens kommersiella bestånd. Stadsfastighetsförvaltningen har övergått till en kostnadsbaserad internhyra för stadens lokaler, en så kallad självkostnadshyra. Stadsfastighetsförvaltningen ansvarar även för uppföljning och hyresdebitering över förvaltningens kommersiella bestånd där vi tillämpar olika typer av hyressättning beroende på byggnaden och hyresgästen.

Dina arbetsuppgifter;
Som hyresekonom arbetar du med att ta fram budgetunderlag avseende hyresintäkter och hyreskostnader antingen för det kommersiella beståndet eller för stadens lokaler. Du tar fram debiteringsunderlag och beräknar hyror för egna och inhyrda lokaler. Du handlägger upplåtelser och tilläggsavtal samt ansvarar för uppföljning och prognosarbete för både egna och inhyrda objekt. Den ena tjänsten kommer även att arbeta som verksamhetscontroller mot den kommersiella enheten och stötta chefer och förvaltare i deras ekonomiska arbete.
Du kommer även arbeta med fakturering av hyresintäkter samt kontroll av fakturor till externa fastighetsägare. En stor del av arbetet innebär även att hantera förfrågningar från både interna och externa kunder. Som hyresekonom arbetar du i vårt fastighetssystem Xpand, men det tillkommer även arbete i olika ekonomisystem. Som verksamhetscontroller kommer du också att arbeta med att stötta den kommersiella enheten i budget, prognos och uppföljning.

Kvalifikationer
Vem söker vi?
För dessa tjänster behöver du ha relevant akademisk examen med ekonomisk inriktning och erfarenhet från likande arbete, gärna från offentlig förvaltning. Du är van att arbeta i ekonomi- och fastighetssystem och har mycket god IT-vana.
För att vara framgångsrik i uppdraget är du analytisk och har en god organisatorisk och administrativ förmåga. Då du företräder förvaltningen i kontakter med interna samt externa samarbetspartners, är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och att du agerar med tydlighet och lyhördhet i kommunikation med andra. Du har förmågan att skapa förtroendefulla relationer och arbetar med integritet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av budget- och prognosarbete eller utredningsuppdrag och har arbetat i ett eller flera av följande program: Xpand, Hypergene, Unit4 Agresso, och Proceedo.
Hos oss arbetar vi med glädje och omtanke om varandra. Vi har ett gott arbetsklimat och ser gärna att just du tillsammans med oss bidrar till den gemensamma arbetsglädjen. Hos oss vill vi att du ska utvecklas och mår bra.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Vi på stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet.

Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C147803".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Stadsfastighetsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Tea Doroci Farago
031-3650316

Jobbnummer
7930742

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: